Hlavní obsah
Vápník ve formě rozpustných tablet či léků je vhodnější nahradit vyváženou stravou. Foto: Profimedia.cz

Vápník ve formě potravinových doplňků zvyšuje riziko infarktu až o třetinu

Osteoporóza, neboli řídnutí kostí. S touto diagnózou se setkává stále více starších lidí. Při onemocnění kostní tkáně dochází ke zvýšené křehkosti kostí. Ty jsou pak nejen náchylnější ke zlomeninám, ale i bolestivější při jakékoli zvýšené aktivitě. Stav je nejčastěji způsoben nedostatkem vápníku. Při jeho doplňování by si ale lidé měli dávat pozor. Při konzumaci různých doplňků totiž hrozí podle odborníků zvýšené riziko infarktu, a to až o 30 procent.

Vápník ve formě rozpustných tablet či léků je vhodnější nahradit vyváženou stravou. Foto: Profimedia.cz
Vápník ve formě potravinových doplňků zvyšuje riziko infarktu až o třetinu

Podle studie, uveřejněné v British Medical Journal, nejsou tyto doplňky prý příliš efektivní ani při prevenci zlomenin. Vyplynulo to z jedenácti nezávislých testů.

Odborníci vzhledem k možným zdravotním rizikům proto doporučují, aby lidé získávali více vápníku úpravou jídelníčku, než tak, že sáhnou po jednodušším řešení v podobě tablet. Riziko bylo prokázáno u mužů i žen (především u jedinců se srdečními potížemi), bez ohledu na věk či typ daného doplňku.

Přesný důvod rizika není znám, ale odborníci mají za to, že dávky vápníku cirkulující v krvi mohou vést ke kornatění tepen, cituje server BBC.

Doktorka Alison Avenellová z univerzity v Aberdeenu, která je autorkou průzkumu společně s kolegy z Nového Zélandu, uvádí, že vápníkové doplňky mají navíc pouze omezenou účinnost při prevenci zlomenin, a to především ve srovnání s ostatními možnými druhy léčby.

"Lidé by měli zvážit riziko spojené s užíváním těchto doplňků vzhledem ke svému stavu a raději celou věc konzultovat s lékařem," dodala.

Zároveň dodává, že se výsledky průzkumu nemusejí automaticky vztahovat i na mladší jedince, kteří takto vápník užívají.

Pestrý jídelníček je základ

U dospělých se doporučuje dávka vápníku kolem 700 mg za den, a to nejlépe v podobě mléka, sýrů a zelené listové zeleniny.

Při konzumaci stravy bohaté na vápník navíc prý nehrozí žádné zvýšené riziko, jako je tomu u zmiňovaných doplňků.

Doktorka Claire Bowringová z National Osteoporosis Society uvádí: "U nás vždy lidem doporučujeme získávat potřebnou dávku vápníku pomocí vhodné stravy. Pokud to budete dodržovat, a k tomu navíc máte přiměřené množství vitamínu D ze slunečního záření, nebudete žádné takové doplňky stravy vůbec potřebovat."

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Související články

Výběr článků