Hlavní obsah

Špíčky na břiše neublíží tolik jako vnitřní tuky, které mohou ohrozit život

Mnoho žen i mužů na začátku jara řeší diety a cvičení, aby si v létě neuřízli ostudu nějakým tím špíčkem navíc. Během diet ale většina z nich zapomíná na tuky, které nejsou vidět. Ty jsou pro lidský organismus mnohem horší, jelikož mohou ohrozit život.

Špíčky na břiše neublíží tolik jako vnitřní tuky, které mohou ohrozit život

Řeč je o tzv. viscerálních tucích, které obalují orgány a tím je chrání. Když je ale tohoto tuku nadbytek, může člověka ohrozit více než tuk podkožní, který vidíme a snažíme se ho dietami a cvičením zničit.

Viscerální tuk je velice úzce spojen s hyperlipidémií, což je vyšší hladina tuků v krvi. To může vést k závažným chronickým chorobám, zvláště k cukrovce i k akutním onemocněním, jako je srdeční infarkt a mozková mrtvice.

Jak odhalíme hladinu viscerálního tuku?

Ke zjištění hladiny viscerálního tuku v těle stačí zajít k výživovému poradci nebo k lékaři, kteří mají k dispozici speciální váhu. Tu mají dnes už i mnohá fitness centra.

„Speciální váha změří hustotu kostí, svalovou hmotu, vodu v těle, tuky v těle, dokonce metabolický věk, na kolik se vaše tělo cítí. Nejdůležitější jsou viscerální tuky, které lidé moc neřeší, což je chyba. Jsou to rizikové tuky v oblasti dutiny břišní, kolem srdíčka, v cévách, vnitřní orgány jsou v tomto tuku zabalené. Každý má hodnotu jinou. Speciální přístroj zjistí, jak na tom člověk je,“ vysvětluje výživová poradkyně Ilona Šimková.

Záludnost viscerálního tuku

Zatímco podkožní tuk vidíme, viscerální nikoli. I kdybychom měli málo podkožního tuku, neznamená to, že viscerálního nemáme nadbytek. Není tedy nic jednoduššího než se nechat změřit. Trvá to pár minut a je to bezbolestné.

Když váha řekne, že máme viscerálních tuků moc, je potřeba pozměnit životní styl, abychom si zachovali pevné zdraví na co nejdelší dobu.

„Vždy se s tím dá něco dělat, jen se upraví strava a přidá se trošku pohybu,“ říká s úsměvem výživová poradkyně Kateřina Fárková.

Nejdůležitější je strava

Asi nikoho nepřekvapí, že ze 70 % záleží na stravě, pouhých 30 % má na svědomí pohyb. Není to o hladovění, stačí jíst správně a pravidelně. Do stravy se musí zahrnout hlavně bílkoviny.

„K vysněné postavě a pevnému zdraví není cesta tak trnitá, jak si mnozí lidé myslí. Když si člověk není jistý, jak správně začít, stačí vyhledat pomoc výživového poradce a fitness trenéra, pak jde vše samo,“ dodává fitness trenérka Anna Kelišová.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků