Hlavní obsah
Ibiškový čaj má antioxidační, dezinfekční a protizánětlivé účinky. Foto: Profimedia.cz

Přírodní podoba vitaminu C, který v těle zůstává i působí déle

Vitamin C patří mezi nejznámější a nejoblíbenější vitaminy. Posiluje imunitu a pomáhá v době nachlazení a chřipek. Na tělo má ale mnohem víc pozitivních účinků, zvlášť pokud si ho dopřejeme přirozeně v potravě.

Ibiškový čaj má antioxidační, dezinfekční a protizánětlivé účinky. Foto: Profimedia.cz
Přírodní podoba vitaminu C, který v těle zůstává i působí déle

Četli jste v dětství dobrodružné romány? Pak možná znáte nemoc zvanou kurděje, strašák námořníků na dlouhých plavbách. Způsoboval je akutní nedostatek vitaminu C, což se projevovalo zvýšenou krvácivostí dásní, problémy se zuby, křehkostí kostí, poškozením a otoky kloubů, ochablostí svalů, a dokonce i žaludečními vředy.

Jeho dostatečný denní přísun v potravě vám naopak nejen posílí imunitní systém, ale zbaví vás i únavy, protože umožňuje lepší vstřebávání železa. Vitamin C patří mezi silné antioxidanty, posiluje kvalitu cévních stěn, takže prospívá i srdci, zbavuje nás chmur a podporuje duševní svěžest.

Přispívá kvalitě kostí i zubů a pomáhá tvorbě kolagenu, což ocení nejen naše pleť. Průměrná doporučená dávka je 60 až 100 mg, při infekčním onemocnění je dobré dávku zdvojnásobit. Předávkování se bát nemusíte, tělo přebytky vyloučí v moči. To je ovšem nevýhodou vysokých dávek syntetického vitaminu, tělo ho prostě všechen nevstřebá.

V přírodní podobě však zůstává a působí v těle déle. Pokud si nejste jistí, jestli je váš přísun céčka v potravě dostatečný, můžete si jídelníček pravidelně zpestřovat následujícími zaručenými vitaminovými bombami.

Ibišek

U nás ho známe především jako pokojovou rostlinu, ale pokud si přečtete složení mnoha ovocných či léčivých čajů, zjistíte, že obsahují květ ibišku, což jim dodává charakteristickou nakyslou chuť a červenou barvu.

Ibiškový čaj má antioxidační, dezinfekční a protizánětlivé účinky a pro vysoký obsah vitaminů (včetně C) a minerálů se doporučuje pro pitný režim. Redukuje také tuk v těle.

Rakytník řešetlákový

Vitamin C je obsažený v jeho plodech, květech i listech. Nejčastěji se užívá šťáva lisovaná z plodů, ze sušených květů a listů si ale můžete připravovat i čaj s nakyslou chutí.

Nejčastěji se užívá šťáva lisovaná z plodů rakytníku.

Foto: Profimedia.cz

Bylina navíc obsahuje další soubor vitaminů A, D, F, K a vitaminy skupiny B, flavonoidy, třísloviny a různé minerály a stopové prvky. Rakytník zbavuje tělo únavy, posiluje imunitní systém a přispívá k celkové regeneraci těla.

Šípek

Tento tradiční zdroj céčka a lék na nemoci z nastuzení není třeba představovat. Pokud si ho nasušíte (pozor, sušíme celé plody), budete mít na podzim a v zimě po ruce bohatý zdroj nejen vitaminu C, ale také K, rutinu, vitaminů skupiny B, karotenu a dalších biologicky aktivních látek.

Šípkový čaj působí pro tělo jako doping.

Foto: Profimedia.cz

Jen pozor, vitamin C, jak známo, částečně mizí vařením, někdy se proto doporučuje šípky na čaj delší dobu louhovat ve studené vodě a pak krátce spařit. Šípkový čaj působí pro tělo jako doping.

Acerola

Říká se jí také barbadoská tropická třešeň a podle laboratorních výzkumů je tato rostlina na céčko nejbohatší.

Podle laboratorních výzkumů je acerola na céčko nejbohatší.

Foto: Profimedia.cz

Oranžové až tmavě červené plody aceroly mají nakyslou chuť, v sušené podobě se zpracovávají na jemný prášek, který obsahuje kromě přírodního vitaminu C další tělu příznivé látky a minerály jako např. draslík, hořčík, zinek, vápník, železo, měď. Výhodou je, že přírodní vitamin působí v těle déle než syntetický.

Černý rybíz

Vitamin C nabízejí jak plody, tak i listy černého rybízu. Ty se přidávají do čajů a připravuje se z nich tinktura.

„Pro tinkturu z listů černého rybízu smíchejte umyté nasekané listy a 80% konzumní líh v poměru 1:1. Směs ponechte v uzavřené sklenici při pokojové teplotě asi tři týdny a denně ji promíchávejte a protřepte. Obsah lahvičky poté slijte a listy vymačkejte přes plátěný hadřík. K získané tekutině přidejte stejné množství studené, převařené vody a užívejte jednu kapku tinktury na jedno kilo tělesné hmotnosti,“ radí Lucie Šefrna z Bylinkofestu.

Tinktura pomáhá organismu od škodlivých látek, urychluje obnovu buněk a sliznic, zmírňuje otoky, modřiny i potíže s křečovými žílami a harmonizuje činnost žláz s vnitřní sekrecí.

Velkým přínosem je, že v rostlině je obsažené železo a právě vitamin C zlepšuje jeho lepší vstřebávání.

Koriandr

Jeho plody (semena) jsou výborným kořením bohatým na tělu prospěšné látky, ale jako zdroj vitaminu C využíváme především jeho čerstvou nať. Ta je bohatá i na vitamin A a vitaminy skupiny B. Semena i nať jsou výborné pro detoxikační kúru, prospívají totiž trávení, pročišťují organismus a střeva.

Jako zdroj vitaminu C využíváme především čerstvou nať. Jeho plody (semena) jsou výborným kořením bohatým na tělu prospěšné látky.

Foto: Profimedia.cz

Při nechutenství se doporučuje připravit si čaj či odvar ze semen, zvyšuje totiž produkci žaludečních šťáv a podporuje tak chuť k jídlu. Pozor! Koriandr nemají kvůli látce kumarin ve velkém užívat lidé s poruchami srážlivosti krve.

Pažitka pobřežní 

V syrovém stavu dodává šnytlík tělu vitamin C, vápník, fosfor, draslík, železo i vitamin K, který hraje významnou úlohu při budování kostní hmoty, pomáhá předcházet poškození neuronů v mozku, a je tedy velmi prospěšný při léčbě a zpomalení postupu Alzheimerovy choroby.

V květináči můžeme mít pažitku v kuchyni po celý rok – podpoří nám trávení, čistí střevní sliznice, působí protizánětlivě, dokonce se jí přisuzují i protirakovinné účinky.

Chcete-li tělu prospět, je dobré přidat ji do smoothie, zvýšíte tak denní dávku vitaminu C.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků