Hlavní obsah
Omezovat příjem cukru tělu podle některých studií neprospívá. Foto: Profimedia.cz

Okrádat své tělo o potřebný cukr štíhlosti nepomůže

Naše tělo je rafinovaný organismus. Když mu dáte něco sladkého, očekává, že následovat bude kalorická bomba. A když ji nedostane, vyhlásí poplach. Z každého dalšího sousta chudé potravy využije všechno do posledního drobečku, ale nespotřebuje to hned, nýbrž uloží na „horší časy“ jako tukovou zásobu.

Omezovat příjem cukru tělu podle některých studií neprospívá. Foto: Profimedia.cz
Okrádat své tělo o potřebný cukr štíhlosti nepomůže

Na americké Purdue University vědci zkoumali, jak budou laboratorní myši prosperovat, jestliže při dostatku běžné potravy budou mít v krmítku i něco sladkého, ovšem oslazeného nekalorickým sladidlem. Čekali, že zhubnou nebo si přinejmenším budou váhu držet. Myšky ovšem sežraly, na co přišly, a vesele tloustly.

Umělý cukr budil v myších žravost

Vědci tedy sestavili kontrolní skupinu, která stejně jako ta první měla přístup k další „normální“ potravě a k ní dostávala i poctivě oslazené pochoutky. Zatímco myši s uměle oslazeným jogurtem se ostatním žrádlem přecpávaly a tučněly, ty, které měly v potravě klasický cukr, žraly normálně a svoji hmotnost si zachovávaly.

Odborníci věří (a mají na to studie), že umělá sladidla jako součást nízkokalorické diety pomáhají při snižování nadváhy. Jenže experiment se sladkým a „sladkým“ jogurtem tuto pravdu postavil na hlavu.

„Naše pokusy jasně ukazují, že konzumace potravy oslazené nekalorickým sladidlem (sacharinem) může vést k většímu nárůstu tělesné hmotnosti a k obezitě než při podávání stejné stravy, ale oslazené klasickým kalorickým sladidlem (cukrem),“ konstatuje zpráva experimentátorů, publikovaná v magazínu Behavioral Neuroscience.

Po návnadě už nic? Poplach!

Tým nabídl následující vysvětlující teorii: V normální potravní situaci se signál sladké chuti v ústech odrazí v nastartování metabolismu k přijetí sladké, kaloricky bohaté potravy. Jestliže ale taková strava nepřijde, tělo není rychle schopno přeorientovat se a nedokáže zvládnout svou touhu po jídle, zejména je-li v dosahu dostatek jakékoli potravy.

Domyšleno to znamená, že tento nepříznivý efekt přijde i po signálu ze sladkého sousta, oslazeného nekalorickými sladidly jako jsou acesulfam, aspartam a další. Jenže umělá sladidla se u řady lidí s nadváhou osvědčují a po omezení řepného cukru jejich hmotnost klesá nebo alespoň nestoupá. Jak to tedy je?

Dieta na celý život

Tento názor ovšem někteří odborníci nesdílejí. Alex Johnstoneová z britského Rowettova institutu oponovala, že při redukční dietě vždy hodně záleží na compliance pacienta, tedy na jeho ochotě přijmout a dodržovat odborná doporučení.
„Kaloricky chudé diety jsou dobrou a osvědčenou cestou k rychlé ztrátě nadváhy, ale samozřejmě nejsou vhodné jako dlouhodobé řešení,“ uvedla.

Opětovné nabrání ztracených kilogramů, tzv. jo-jo efekt, je podle ní důsledkem spíše poměrné monotónnosti těchto přísných diet než schopnosti zvládnout vystupňovanou touhu po „poctivém“ jídle. „Možná jde prostě o snadnější dlouhodobé dodržování diety, jestliže je bohatší na uhlovodany,“ prohlásila.

Možná je to opravdu jen záležitost oklamání organismu. Protože když ráno dostane relativně vydatnou dávku potravy, ukolébá ho to k pocitu, že všechno je v pořádku, a neprobudí se v něm silné touhy po něčem dalším k snědku. Věří, že další jídlo přijde včas a bude stačit na denní výdej energie. A my můžeme s klidem uvědoměle hubnout.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Související články

Výběr článků