Hlavní obsah
Artróza v prstech rukou hrozí především ženám. Foto: Profimedia.cz

Ruce namáháme během dne mnohem více, než si myslíme. Psaní několika SMS za hodinu, neustálé surfování na smartphonu, ťukání do klávesnice po celý pracovní den, manuální práce na zahradě nebo nošení těžkých věcí. To vše přispívá k faktu, že naše ruce patří mezi nejohroženější části těla a hrozí jim tak riziko osteoartrózy kloubů.

Artróza v prstech rukou hrozí především ženám. Foto: Profimedia.cz
Když vás začnou bolet prsty na rukou

„Artróza v prstech rukou je velmi bolestivé onemocnění, které nepříjemně komplikuje každodenní život. Jeho projevy ale můžeme zmírnit a bolesti ulevit,” vysvětluje MUDr. Pavel Drbal, odborník na fyzikální a rehabilitační lékařství.

V nebezpečí jsou především ženy, u nichž postihuje artróza drobné klouby rukou 4x častěji než kolena a 18x častěji než kyčelní klouby. Ještě náchylnější jsou ty, které celý život ruce velmi zatěžují. Odpovědná je ale i genetika, kdy dochází k dřívějšímu nástupu a urychlení změn na kloubech prstů ruky.

Vlivem změn v hormonálním systému se osteoartróza objevuje nejčastěji před menopauzou, kolem 40–50 let věku.

„Psychika bývá vlivem změn rozkolísaná a ženy jsou vystavovány silnějšímu stresu než v běžných situacích. Proto je pak třeba hledat ventil pro uvolnění (koníčky, meditace, duchovní a fyzická cvičení, masáže),” radí MUDr. Pavel Drbal.

Jak lze problému předcházet

Každý kloub má své optimální využití a vyžaduje regeneraci, která probíhá v klidu, především v noci při spánku.

„Velmi vhodné je tak při opakované a déletrvající činnosti vkládat pauzy a uvolnit prsty, svaly a šlachy předloktí,” doporučuje chirurg a specialista na onemocnění ruky a zápěstí MUDr. Jan Zlatohlavý z pražské Ambulance pro chirurgii ruky a zápěstí.

Vhodné je také neustálé procvičování prstů a jejich prohřívání. V zimě nezapomínejte nosit teplé rukavice.

V případě déletrvajících obtíží je rovněž přínosná změna jídelníčku a občasná léčebná kúra pomocí medikamentů pro zlepšení výživy chrupavky, např. doplňků stravy s obsahem kolagenním peptidů.

Co se úpravy jídelníčku týče, je vhodné snížit příjem masa a masných výrobků, zvýšit přísun vlákniny (celozrnné obiloviny, zelenina, ovoce, luštěniny, lněné semínko) a nenasycených mastných kyselin – rostlinné oleje, omega mastné kyseliny. Dobrou službu prokáže např. lněné semínko, které stačí povařit například s rýží, pohankou či jáhlami.

Když už nemoc udeří

„V léčbě postupujeme zpočátku konzervativně, a to především pomocí rehabilitace a farmakoterapie,” vysvětluje MUDr. Jan Zlatohlavý.

Ke zmírnění bolestí jsou doporučovány obklady z teplého lněného oleje. Příprava obkladu je jednoduchá – olej zahřejte na pánvi a namočte do něj vatu. Tu přiložte na postižené místo a překryjte větším kusem igelitu. Igelit lehce obvažte obinadlem a přiložte elektrickou vyhřívací podložku – kvůli udržení teploty obkladu. Nechte působit co nejdéle.

Dobrý je rovněž obklad z vařeného lněného semínka. Uvařte jej v dostatečném množství vody na kaši a ještě za tepla do ní ponořte ruce. Opět nechte působit co nejdéle.

„V pozdějších stadiích může být indikovaná i operační léčba. Lékař může zvolit korekční výkon, ale také tzv. artrodézu (plné znehybnění kloubu) či implantaci TEP (totální endoprotézy),” dodává Zlatohlavý.

V každém případě je zapotřebí problém začít řešit hned a návštěvu u odborníka zbytečně neodkládat, aby nedošlo k nezvratnému poškození, které již nelze řešit konzervativnímu technikami a je nutné operační řešení.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků