Hlavní obsah
Jediným způsobem, jak zastavit chuť na sladké, je přestat jej konzumovat. Foto: Profimedia.cz

Jste závislí na cukru? Víme, jak se této neřesti zbavit

Na závislost na cukru nejčastěji upozorní změny nálad v průběhu dne, jež jsou dány velkými energetickými propady. Pak také neutuchající chuť na sladké, kterou je velmi těžké uspokojit. Zbavit se takové závislosti přitom není vůbec jednoduché.

Jediným způsobem, jak zastavit chuť na sladké, je přestat jej konzumovat. Foto: Profimedia.cz
Jste závislí na cukru? Víme, jak se této neřesti zbavit

Při konzumaci sladkého dochází k rychlým výkyvům glykemie v těle. „Za vyrovnáváním hladiny krevního cukru v krvi stojí inzulin, hormon slinivky břišní. Při konzumaci velkého množství cukru inzulin zareaguje tak, že odstraní velké množství cukru z krve, což se projeví okamžitým propadem, na jehož základě mozek vyvolá paniku a začne vyžadovat více glukózy. To způsobí, že jedinec začne mít potřebu dodat tělu chybějící cukr a sáhne opět po něčem sladkém. Člověk se tak dostává do začarovaného kruhu,” vysvětluje pro Daily Mail odbornice na výživu Leisa Cockaynová.

Kromě touhy po sladkém a energetických propadů je dalším znakem závislosti na cukru i emocionální reakce na snědené jídlo.

„Na jednu stranu lidé touží po sladkém, na druhou si většina z nich plně uvědomuje, že se nejedná o nic zdravého, a přepadají je pak pocity viny, studu a lítosti, že se tomu všemu nedokázali ubránit. Rychlé změny hladiny cukru v krvi totiž velmi negativně ovlivňují i hormony. Může se tedy stát, že se výčitky z vlastní slabosti snadno promění v letargii až v ataku úzkosti,” upozorňuje odbornice.

Jak se zbavit závislosti? 

Rozhodně vám v tom nepomohou žádné léky ani doplňky stravy se zázračnými účinky. Jediný způsob, jak zastavit chuť na sladké, je přestat jej konzumovat.

„Tím, že začnete aktivně řešit své chutě na sladké a nebudete je hned uspokojovat, začnou být slabší a slabší, až úplně zmizí. Samozřejmě zprvu to nebude nic jednoduchého, protože na začátku odvykání bude chuť na sladké velmi intenzivní. Ale jakmile to překonáte, začnete najednou vnímat chutě i jiných potravin, které jste předtím nedokázali ocenit,” upozorňuje Cockaynová.

V prvotní fázi odvykání vám mohou pomoci vlastní lži. Pokud si při chuti na sladké sami sobě řeknete, že si sladké dáte, ale až za deset minut, a poté to zopakujete, zjistíte, že touha sama zmizí.

Chuť na sladké bývá často spjatá s určitým návykem. Pokud jste si pravidelně dopřávali sladké společně s kávou ke svačině či po obědě, organismus se vždy ozve, když nastane pravý čas. Pokud se naučíte rozeznávat hlad od pouhé chutě na sladké a změníte své stravovací návyky, budete mít z části vyhráno.

„Jde o narušení zažitých vzorců. Pokud jste zvyklí svou kávu sladit dvěma cukry, pak vám první dny káva bez cukru nebude chutnat, ale jakmile ve svém odhodlání setrváte, za několik dní vám ani nepřijde, že neoslazená chutná jinak, a přestanete mít potřebu ji sladit,” vysvětluje odbornice.

Jakmile se osvobodíte od chuti na sladké, přestanete mít nezvladatelnou potřebu cukru, díky čemuž budete opět schopni činit racionální a rozumná rozhodnutí. Tento okamžik obvykle nastává po 21 dnech odvykání.

Samozřejmě to neznamená, že přestanete mít chuť na sladké jednou provždy. Ale když už si jednou za čas sladké dopřejete, opět budete prožívat intenzivní euforii. Navíc mozek začne opět jako odměnu považovat i kousek ovoce.

Buďte vždy připraveni na horší časy

Dnešní doba je velmi uspěchaná a stresující. Snadno se tedy můžete dostat do situace, kdy budete postrádat některé minerály a další nutriční látky, v důsledku čehož se budete cítit unavení a bez energie. A tedy mnohem snáze sáhnete po jakémkoli zdroji energie, který budete mít po ruce.

„Aby se nejednalo o nezdravé jídlo, dosáhnete jen tím, že budete pravidelně konzumovat nutričně vyvážená jídla plná bílkovin, ale i dalších důležitých složek, případně budete důležité minerály do těla dodávat v podobě doplňků stravy. Čím zdravější potraviny plné zdravých tuků, bílkovin a vitaminů budete konzumovat, tím méně vám budou chybět nezdravá jídla plná rychlé energie.

Co vás čeká, když setrváte?

Nejenže se zbavíte závislosti na cukru, ale také získáte celou řadu zdravotních benefitů.

Po několika dnech budete mnohem lépe spát, přestanete být náladoví, zlepší se vám pokožka, rozjasní pleť a celkově se budete cítit dobře a plní energie.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků