Hlavní obsah
Koření a byliny podporující hubnutí Foto: Profimedia.cz

Jedenáct tipů na hubnutí pomocí bylinek a koření

Shazování přebytečných kil je tématem každého ročního období, ale tradičně nejvíc lidí chce aspoň trochu zhubnout právě teď. Je jasné, že snížit váhu nelze bez pohybu a změny stravovacích návyků. K tomu ale můžete spoléhat i na pomoc bylinek, které rozpohybují metabolismus a hubnutí vám ulehčí.

Koření a byliny podporující hubnutí Foto: Profimedia.cz
Jedenáct tipů na hubnutí pomocí bylinek a koření

Jak už bylo zmíněno, své tělo prostě neošálíte – pohyb ani zdravou stravu nelze v procesu hubnutí ničím dlouhodobě nahradit. Musíte proto změnit způsob života a to není nic jednoduchého.

Pokud jste tedy odhodlaní pustit se do boje s přebytečnými kily, pomohou vám i následující tipy:

  • Omezte solení. Zkuste sůl nahradit bylinkami, jež zrychlují trávení. Jsou to třeba bazalka, tymián, kurkuma, saturejka, kopr, libeček, majoránka a další.
  • Dostatečně spěte.
  • Vědomě omezujte nálož stresu, kterému jste vystavováni, a pokuste se dělat si každý den radost (tedy nikoli jídlem!). Zvedne se vám nálada, budete se cítit dobře a pomůže vám to od záchvatů přejídání. Mimochodem, mix hormonů, po kterých pocítíte radost a uspokojení, vám vlije do žil pořádný pohyb.
  • Zařaďte do stravy omega-3 mastné kyseliny (avokádo, olivy, lněné semínko, chia semínko aj.). Zvyšují totiž hladinu hormonu sytosti – leptinu.
  • Zmenšete si porce jídla na talíři. Koneckonců, vyměnit můžete i talíř – servírujte si pokrmy na menším. Porce pak nebude vypadat tak malá.
  • Vyřaďte sladké nápoje. Jsou to kalorické bomby, které vašemu tělu kromě chvilkové energie nepřinášejí nic pozitivního.
  • Všechny tyto i jiné rady vždy kombinujte s dostatečným pohybem. Nejenže půjdou kila dolů, ale významně si vylepšíte zdraví, kondici i psychickou odolnost a prodloužíte si život. To za tu námahu stojí, ne?

Čaj z bobkového listu - štěpí tuky

Bobkový list známe jako výborné koření k luštěninám a dalším hůře stravitelným potravinám. Nejde o náhodu – nejenže účinně pomáhá tělu zažívat, ale kromě řady dalších pozitivních účinků na zdraví i zlepšuje a zrychluje štěpení tuků.

Na čaj zalijte dva až tři sušené nebo čerstvé lístky horkou vodou, nechte patnáct minut louhovat a slijte. Pijte po dvou decilitrech dvakrát denně. Jen pozor při těhotenství a kojení, v tom případě raději čaj z bobkového listu nahraďte jiným pomocníkem při hubnutí.

Skořicový čaj - zrychlí metabolismus a zahřeje

Skořice vás teď v zimě nejen báječně zahřeje, ale podpoří i metabolismus a hubnutí. Zamezuje také nadměrnému zadržování vody v těle. Na čaj zalijte jeden svitek skořice čtvrtlitrem vroucí vody a nechte pod pokličkou čtvrt hodiny odstát. Pijte těsně před jídlem. Svitek skořice navíc můžete použít opakovaně, získá výraznější chuť.

Bylinná směs - zažene hlad

Poohlédněte se v obchodech po směsi na hubnutí složené z libečku, zlatobýlu, květu trnky, čnělek kukuřice, kůry krušiny a bezinkového květu. Na čaj pak jednu polévkou lžíci směsi zalijte čtvrtlitrem horké vody a nechte deset minut louhovat. Pijte nejlépe půl hodiny před jídlem – bylinky totiž zahánějí pocit hladu.

Chilli - nastartuje organismus

Červené pálivé papričky nastartují metabolismus a působí i na tvorbu žluči a žaludečních šťáv. Zlepší také trávení tučných jídel, zahánějí chuť na sladké a navozují pocit sytosti.

Pravidelnou konzumací dochází ke spalování tuků hlavně v kritické oblasti břicha. Látky v chilli také zvyšují aktivitu střevní peristaltiky a působí proti tvorbě choroboplodných zárodků ve střevech.

Chilli navíc bojuje i proti nachlazení a posiluje imunitní systém, takže se podobně jako zázvor a skořice vysloveně hodí pro zimní měsíce. Látka kapsaicin, kterou rostlina obsahuje, zlepšuje i potenci, revmatické problémy a pomáhá diabetikům tím, že zpomaluje vstřebávání cukru do těla.

Psyllium - pro střeva

Tato semena jitrocele indického jsou v posledních letech velkým hitem zdravé výživy. A právem. Mohou totiž v pokrmech nahradit mouku na zahuštění např. omáček apod.

Při hubnutí se doporučují proto, že mají schopnost nabobtnat v trávicím traktu. Tím dojde k pocitu sytosti. Vláknina obsažená v psylliu navíc pročistí střeva. Nejčastěji se užívá ve formě prášku, který snadno seženete v běžné síti obchodů.

Pro hubnutí si rozmíchejte dvě čajové lžičky semena ve čtvrtlitru čaje a pijte nejlépe ráno nalačno půl hodiny před jídlem. Při pravidelném užívání je potřeba dodržovat pitný režim a doplňovat tekutiny, aby nedošlo k zácpě.

Čnělky kukuřice - proti zácpě

Zácpa tělu škodí obecně. Při hubnutí je ale obzvlášť důležité, aby všechno z těla odcházelo tak, jak má, případně ještě trochu rychleji.

Kukuřičné čnělky nebo také vlasy

Foto: Profimedia.cz

Čnělky kukuřice skvěle normalizují peristaltiku střev, takže v případě zácpy pomohou tomuto orgánu v pohybu. Ideální je koupit si hotovou tinkturu a pravidelně ji užívat. Obdobně působí lněné semínko, které je bohaté na vlákninu a slizy, jež zrychlují vyměšování.

Bělotrn - pro svaly

Jeho zralá semena působí jako svalové tonikum, používají se také při atrofii svalů. Proto se hodí zejména pro ty, kteří po dlouhé době zařazují do svého denního režimu pohyb. Posilování povolených svalů jim půjde snáz. Užívejte ho nejlépe formou tinktury.

Bělotrn kulatohlavý

Foto: Profimedia.cz

Kaki - hlídá cukr

Ani na toto lahodně sladké ovoce byste neměli při dietě zapomenout. Urychluje totiž spalování tuků a udržuje vyváženou hladinu cukru v těle, takže předejdete záchvatům přejídání.

Kaki je také zdrojem vlákniny, zlepšuje průchodnost střev a působí jako prevence střevních zánětů, které, pokud jsou neléčené, mohou vyústit i v rakovinu střev.

Zázvor - rozproudí krev a pomůže zažívání

I zázvor vás zahřeje, rozproudí vám krev, protáhne dutiny a navíc zlepší zažívání, protože dobře působí na produkci žaludečních šťáv. Zázvorový čaj je zvykem podávat s citronem a medem, ten ale při hubnutí raději vynechte. I tak získáte lahodný horký nápoj plný zdraví.

Nakrájejte asi tři centimetry kořene, zalijte horkou vodou a nechte chvíli louhovat. Pijte před jídlem i po něm.

Bylinky na nervy

Mateřídouška, lipový nebo třezalkový květ jsou výborné v době, kdy snižujete porce jídla. Zklidňují totiž nervovou soustavu, takže se zmírní nutkání ujídat a mlsat při nervozitě, a zlepšují také spánek. Stačí si jen vybrat tu správnou bylinku pro sebe.

Majoránka zahradní - na trávení

Její blahodárné působení na trávení netřeba představovat, proto si z ní neváhejte připravit čaj, odvar nebo i víno. Pro odvar svařte jednu polévkovou lžíci ve čtvrtlitru vody, sceďte a pijte bezprostředně po jídle. Tělo pak potravu mnohem rychleji zpracuje.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků