Hlavní obsah
Padesát procent nebezpečného UV záření získá člověk do 18 let věku. Foto: Profimedia.cz

Jak docílit zdravého opálení

Lehce opálená pokožka působí na první pohled zdravěji a lidé se s ní cítí atraktivněji. Bohužel tolik obdivovaný bronz je nejen krásný, ale i zákeřný. Pokud se jej nehodláte vzdát, pak alespoň myslete na své zdraví a dodržujte zásady zdravého opalování.

Padesát procent nebezpečného UV záření získá člověk do 18 let věku. Foto: Profimedia.cz
Jak docílit zdravého opálení

I pouhé jedno spálení pokožky může být velmi nebezpečné. Pod vlivem UV paprsků mohou začít buňky mutovat a nakonec způsobit zhoubnou rakovinu kůže. Bohužel rozsah poškození nemusí být viditelný řadu let, dokonce desetiletí. Pokožka má totiž velmi dobrou paměť, a navíc při každém dalším poškození UV paprsky u ní dochází ke sčítání škod.

„Deset i dvacet let po spálení pokožky nemusí dojít k žádným projevům, pak ale může dojít k vyčerpání imunitního systému pokožky, který se snaží každé poškození buňky opravit či zničit, a začne docházet k dělení buněk a vzniku kožního nádoru,” vysvětluje primářka Darina Zelenková z pražské Nemocnice Na Bulovce.

Zásady zdravého opalování

Minimálně týden před dovolenou je dobré jíst betakaroten, případně doplňky stravy určené k opalování, které podporují zdravou barvu při slunění a pomáhají minimalizovat škodlivý dopad volných radikálů. Doporučené denní množství beta-karotenu by mělo být přibližně šest miligramů. Není ale pravda, že betakaroten jedince ochrání i před spálením.

Vždy je nutné vyhýbat se prudkému polednímu slunci mezi 11. a 14. hodinou, čím blíže k rovníku, tím je vhodnější volit větší časové rozpětí!

I tak se neobejdete bez ochrany kůže opalovacími prostředky s ochrannými UVA a UVB faktory, a to ani tehdy, je-li na první pohled pod mrakem nebo když plánujete většinu dne strávit pod slunečníkem.

„Mějte na paměti, že UV záření prochází i sklem. Spálit se tedy můžete i přes okno kanceláře, ale i v autě,” varuje primářka Darina Zelenková.

Nebojte se, že kvůli ochranným opalovacím krémům nezískáte potřebnou denní dávku vitaminu D. K tomu stačí 30minutový pobyt venku, a to i časně z rána či k večeru, a dokonce i ve stínu.

Výše UVA a UVB faktoru přípravků by měla odpovídat kožnímu fototypu, místu pobytu a délce slunění. Čím světlejší kůže, oblast blíže rovníku a delší doba strávená na slunci, tím vyšší faktor je nutné zvolit.

FototypBarva pleti Barva vlasůReakce kůžePřirozená ochrana
Ivelmi světlárusé snadno se spálí5 – 10 minut
IIsvětláblondčasto se spálí10 – 20 minut
IIItmavšíkaštanováčasto se opálí20 – 30 minut
IVtmavátmavá vždy se opálí až 45 minut

Číslo faktoru označuje, o jakou dobu můžeme být na slunci déle než v případě, kdy krém nepoužijeme. „Jako příklad si představme takové podmínky, kdy se určitý člověk bez opalovacího krému po 20 minutách pobytu na slunci spálí. Použije-li tento člověk za stejné situace opalovací krém s ochranným faktorem číslo 10, může být na slunci bez spálení až 10krát delší dobu,“ vysvětluje MUDr. Ivana Krajsová, MBA, primářka Dermatovenerologické kliniky VFN v Praze a 1. LF UK.

Nezapomínejte ani na voděodolnost přípravků. Voděodolnost znamená, že ochrana ve vodě vydrží přibližně 40 minut. Odolnost vůči vodě zahrnuje i odolnost vůči pocení.

Jak natírat: Vždy minimálně 20 minut předtím, než vylezete na slunce. Jde o to, aby se přípravek stačil vstřebat a opravdu fungoval, jak má.

Přípravky by se měly správně nanášet na čistou, suchou kůži, a to v tenké vrstvě. Na jeden nátěr by mělo připadnout 35 gramů přípravku, tedy sedm kávových lžic přípravku! Jedná se o mnohem větší množství, než jsou lidé zvyklí používat!  Nešetřete ani u přípravků ve spreji či na olejové bázi.

„Pamatujte, že vysoce citlivá místa, jako nos, rty, uši, zátylek či pěšinka vlasů jsou paradoxně sluníčku vystavena nejvíce – potřebují tedy intenzivnější ochranu. Náchylná ke spálení jsou také ramena, ale i boky, spodní část zad, nárty a zadní strana kolen,” upozorňuje Romana Šonková ze společnosti Nivea.

I když budete mít voděodolné přípravky, nezapomínejte se znovu natírat při opakovaném koupání. V případě, že se nebudete koupat, tak každé dvě hodiny.

Zleva:

Foto: archív firem

Kůže na obličeji je tenčí a jemnější než na ostatních částech těla

Důvodem je skutečnost, že podkožní tuková vrstva na obličeji není tak silná. Obličej tak patří k nejcitlivějším partiím lidského těla a nevyhýbá se mu vysoušení, vrásky, pigmentové skvrny ani jiné projevy stárnutí.

Pro pleť obličeje je tak nejnebezpečnější UVA záření, jež je původcem předčasného stárnutí a podílí se na vzniku vrásek. UVA paprsky pronikají hluboko do kůže, mohou narušovat kolagen i elastin, a tak se podílejí na ztrátě pružnosti kůže. Pokud tedy už v mladém věku nechcete působit jako stará vrásčitá babička, je opalovací kosmetika nezbytná.

Denní krém s ochranným faktorem je skvělý pro každodenní použití. Ale ne, pokud trávíte čas u vody, sportujete nebo celý den trávíte venku. Na obličej nepoužívejte menší ochranný faktor než OF 30, a pokud jste ve věku, kdy to vaše pleť ocení, použijte pod ochranný krém antioxidační nebo protivráskové sérum. Ochranné opalovací přípravky jsou navíc voděodolné, což denní krémy nejsou, a tak vám v létě dostatečnou ochranu neposkytnou.

Zleva:

Foto: archív firem

Dětská pleť je výrazně citlivější 

Děti musejí být před slunečními paprsky chráněny mnohem důkladněji než dospělí. Jejich kůže je totiž mnohem citlivější, tenčí a pigmentace ještě není vyzrálá. Navíc v ní nejsou vyvinuty potní žlázy a kromě spálení tak hrozí také přehřátí organismu.

Děti do jednoho roku by na přímé slunce neměly chodit vůbec. Chráněny musí být také před odrazy slunečních paprsků od bílých ploch domovních zdí, písku a vody.

„Rodiče by měli mít na paměti, že až 50 % nebezpečného UV záření získá člověk do 18 let věku. Pokud se dítě jednou za život spálí tak, že má puchýře, zvyšuje se riziko onemocnění melanomem dvojnásobně,” dodává přednosta pražské Dermatovenerologické kliniky Fakultní nemocnice Královské Vinohrady Petr Arenberger.

Kojenci do šesti měsíců by neměli být mazáni opalovacími přípravky, protože jejich pokožka je ještě nedokáže vstřebat. Proto je důležité dbát na lehké, vzdušné oblečení i ve velkém horku, případně na slunce vůbec s miminkem nechodit.

Pro starší děti je pak důležité volit speciální opalovací krémy pro citlivou dětskou pokožku a nejlépe úplně s nejvyšším ochranným faktorem, ideálně tedy SPF 50+.

Citlivá dětská pokožka totiž poskytuje dítěti přirozenou ochranu jen asi prvních pět minut, pak již hrozí riziko spálení. Pro srovnání - dospělému člověku tmavších vlasů i pleti poskytuje jeho kůže přirozenou ochranu až 40 minut.

Kdy má slunce úplný zákaz

Na slunce bychom neměli ani pomyslet, pokud máme citlivou pokožku - u té se totiž může projevit tzv. fotosenzitivní reakce (vyrážky, puchýře, červené skvrnky). Stejně tak, když užíváme léky, které zvyšují citlivost na slunce (např. antibiotika tetracyklinového typu, cefalosporiny, antidiabetika, antihistaminika, antirevmatika, psychofarmaka, léky na srdce).

Pozor musíme dát i při užívání hormonální antikoncepce, ta může totiž způsobit hormonální pigmentaci, tzv. melasma. Ze stejného důvodu bychom se měli vyhýbat sluníčku i v těhotenství. Stop vystavování slunci musíme dodržovat, pokud trpíme infekčním onemocněním nebo máme na těle větší počet pigmentových znamének, či se v rodině vyskytl zhoubný nádor melanom.

Zleva:

Foto: archív firem

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků