Zámek Mníšek bude mít otevřeno i v pondělí o Velikonocích. V pátek 18. 4. navštivte I. okruh zámku zdarma. Foto: Anna Čelouchová

Francouzští vědci: Mobily škodí zdraví

Francouzští vědci znovu zpochybňují neškodnost používání mobilních telefonů. Výsledky svého bádání zveřejnili v nové publikaci, o níž ve čtvrtek informoval deník Le Figaro. Mobily prý způsobují nespavost, deprese, migrény a srdeční potíže, proto by uživatelé měli telefonování omezit.

Francouzští vědci: Mobily škodí zdraví

Francouzští experti z oblastí fyziologie, biologie, fyziky a bioelektromagnetiky tvrdí, že škodlivost elektromagnetických vln na mozek je zcela zřejmá. Mobily rovněž ovlivňují vývoj některých nádorů, vznik leukémie, epilepsie a Alzheimerovy choroby.

Vzhledem k těmto potenciálním rizikům se doporučuje, aby doba telefonování z mobilů nepřekračovala tři minuty, aby mezi jednotlivými hovory byla aspoň čtvrthodinová přestávka a aby mladí lidé do šestnácti let, těhotné ženy a uživatelé srdečních stimulátorů telefonovali z mobilů co nejméně.

Vědci dále poukazují na to, že záležitost ohledně mobilních telefonů a lidského zdraví je záměrně potlačována operátory mobilních sítí, kteří odbornou oblast vystavují koncentrovanému nátlaku.

Rozporuplné studie

Zjištění francouzských vědců nejsou ojedinělá. Na možnost, že záření z mobilních telefonů může urychlit Parkinsonovu a Alzheimerovu nemoc upozornili v roce 2001 švédští vědci z univerzity v Lundu. Německý badatel Gholamreza Kanani z Kolína nad Rýnem loni uvedl, že mobil může nepříznivě ovlivnit fungování kardiostimulátoru.

V diskusi okolo účinků záření z mobilů na zdraví se naopak předloni v jiné francouzské oficiální studii tvrdilo, že jediným potvrzeným rizikovým faktorem je poznání o jejich užívání za volantem. Autoři přesto doporučovali umírněné užívání telefonů u dětí.