Brokolice chrání srdce a cévy, zejména u diabetiků

Pravidelná konzumace brokolice může být prospěšná zvláště pro diabetiky. Podle britských vědců totiž chrání látky obsažené v této brukvovité zelenině srdce a cévy před poškozením zvláště u nich. Účinnou sloučeninou podle týmu expertů z University of Warwick je sulforafan.

Brokolice chrání srdce a cévy, zejména u diabetiků

Právě sulforafan podporuje tvorbu důležitých enzymů, které chrání krevní cévy, a snižuje také obsah nebezpečných molekul v krvi, jež způsobují poškození buněk. Přitom v minulosti vědci prokázali, že brokolice také dodává tělu látky působící jako ochrana cév před infarktem srdce a mrtvicí mozku.

Lidé s diabetem jsou až pětkrát více ohroženi rozvojem kardiovaskulárních chorob. Tým z Warwicku sledoval v laboratoři, jak bude sulforafan reagovat s buňkami cév, které byly poškozeny vysokým obsahem cukru v krvi – hyperglykémií.

Snižuje obsah nebezpečných kyslíkových radikálů v krvi

V závěru studie publikované v odborném časopise Diabetes pak uvádějí, že sulforafan dokázal snížit o 73 procent obsah nebezpečných kyslíkových radikálů v krvi diabetika. Přitom hyperglykémie zvyšuje obsah těchto radikálů třikrát (ve srovnání se zdravým člověkem).

Sulforafan navíc aktivoval bílkovinu nrf2, jež zase naopak podporuje produkci ochranných antioxidačních a detoxifikačních enzymů chránících buňky před poškozením.