Vědci z japonské univerzity v Hirošimě po dobu pěti let sledovali 642 mužů a 441 žen, které podle jejich stravovacích návyků rozdělili do tří skupin – na pomalé, normální a rychlé jedlíky.

Z dat zjistili, že rychlým jedlíkům hrozí o 11,6 % vyšší riziko rozvoje tzv. metabolického syndromu – definovaného jedním ze tří hlavních faktorů pro následný rozvoj obezity – vysokým krevním tlakem, vysokou hladinou špatných tuků v těle a vysokou hladinou krevních cukrů.

Svůj výzkum přednesli před několika týdny na schůzi s názvem American Heart Association’s Scientific Sessions 2017, která se konala v kalifornském Anaheimu.

Když mozek nedostane signál, že jste sytí

Spojitost mezi rychlým až hektickým stravováním a špatným zdravotním stavem člověka je známa už nějakou dobu. Hlavní příčina všech potíží, které se následně mohou, a také ve velké většině projevují, je v mozku. Když jíte rychle, tělo nemá dostatek času na to poslat do mozku signál, že už jste dostatečně najedení.

Receptorům v žaludku, které se přijímáním potravy roztahují, a hormonům, které mozku dávají signál, že se část trávené potravy dostala do tenkého střeva, totiž trvá zhruba 15-20 minut, než se ‚nastartují‘, uvádí The Guardian.

Jiná japonská studie, která zkoumala stravovací návyky více než 3000 mužů i žen, pak odhalila, že lidé, kteří jedí rychle, toho nejenom sní více, ale také je u nich třikrát vyšší riziko výskytu obezity než u lidí, kteří se stravují pomalu. Také jim častěji hrozí tzv. reflux – tedy samovolný a často i opakovaný návrat obsahu žaludku zpět do jícnu.

Jak zlepšit své zdraví? Dostatečně žvýkejte

Chcete-li udělat něco pro své zdraví, jezte nejen pomaleji, ale také dostatečně žvýkejte přijímanou potravu. Čínská studie prokázala, že pokud každé sousto rozžvýkáte 40x, a ne například jen 15x, přijmete až o 10 % kalorií méně.

A proč? Je to jednoduché. Žvýkání pomáhá lepšímu trávení potravy – sliny v ústech obsahují enzymy, které nejen dostatečně ‚promažou‘ jídlo, které konzumujete, ale také napomáhají trávení. Navíc delší žvýkání dopřeje vašim chuťovým buňkám možnost ‚všimnout si‘ přijímaného jídla.