Většina lidí bez ohledu na váhu, věk a životní styl ztrácí při běžném režimu vylučováním, pocením a dýcháním zhruba dva a půl až tři litry vody denně. Podobné množství je tedy zapotřebí znovu získat. Nikoli ale nárazově.

Příjem tekutin by měl být rovnoměrně rozprostřený do celého dne tak, abychom ledvinám usnadnili pravidelné vylučování. Ve větším teple, kdy se i více potíme, je doplňování tekutin, a především minerálů, obzvlášť důležité.

Ideální je voda v čisté formě, tedy bez průmyslově vyráběných šťáv, přidaných cukrů nebo sladidel. Vhodná je s citrónem nebo jiným čerstvým ovocem, bylinkami či okurkou.

Jak dostatek tekutin pomáhá s hubnutím

1. Hlad je převlečená žízeň

Podle mnohých vědeckých zjištění lidé, kteří hodně pijí, mají menší příjem potravy. V kombinaci s menším příjmem energie, kterou díky tomu nepotřebují doplňovat v příliš velké míře, tak vlastně „ošidí“ jídlo pitím. Tato metoda jim pomáhá ke snazšímu hubnutí. Pozor ale na opačný trend, tedy nadměrný příjem tekutin, nazývaný aquaholismus.

„Tělo má svoje vnitřní regulační mechanismy, dva a půl litru vody denně k jeho správnému fungování opravdu stačí,“ upozorňuje prof. MUDr. Vladimír Teplan, DrSc., odborný garant výživového programu Cambridge Weight Plan.

2. Prevence zadržování tuků a vody

Dostatečné zavodňování organismu také slouží jako prevence zbytečného zadržování tuků a vody v těle. Pokud trpíte zadržováním vody v těle, pak zde rozhodně neplatí, že byste měli pít o to méně. Namísto toho je žádoucí pozměnit celý stravovací režim a zařadit do něj potraviny, které pomáhají s odvodněním – například rajčata, rukolu nebo třeba meloun. Ten sice přispívá k hydrataci, umí však tělo nabudit i k vylučování.

Zadržování vody v organismu může být způsobeno poruchou lymfatického systému. Vrátit jej do rovnováhy pomáhá vedle zvýšeného příjmu tekutin také strava bohatá na draslík, kam patří banány, brokolice nebo třeba brambory. Vhodnou skladbu jídelníčku zajišťují také odborně sestavené stravovací plány, nebojte se proto obrátit na certifikované výživové poradce.

Studené nebo teplé?

Teplé nebo vlažné nápoje dokážou pocit žízně zahnat mnohdy lépe než ty studené.

„Nemusíte se obávat, že studené nápoje škodí ledvinám. Než do nich tekutina doputuje, má již tělesnou teplotu. Ideálním nápojem jsou čaje, které představují určitou harmonickou tekutinu, avšak ty pravé původem z Asie. Zároveň by neměly být slazené,“ radí profesor Teplan.

Kromě doplnění tekutin je správný pitný režim důležitý i pro udržování hladiny minerálů. Neexistují sice přesná kritéria, jaké množství a čeho by měl každý člověk denně vypít, je ale důležité rozdělit příjem tekutin rovnoměrně do celého dne. Faktorů je celá řada, nejen hmotnost, aktivita, ale i pohlaví (muži se potí více než ženy). Nesmíme také zapomenout na prostředí, ve kterém se pohybujeme – okolní teplota je poměrně významným činitelem.

Příznaky nedostatku tekutin

Pokud tělo nedostává dostatečný příděl tekutin, signalizuje to bolestmi hlavy, únavou, křečemi, ale i poklesem výkonnosti nebo sníženou elasticitou pokožky. Ta po vodě prahne především v teplých letních měsících.

„Díky ní se kůže prokrvuje a je vyživována. Pro pleť jsou tak výborným zdrojem vody nejen krémy, séra a odličovací přípravky, ale také vypité tekutiny,” dodává dermatokosmetička značky Phyris Nina Ksila.