Ačkoli by se mohlo zdát, že si vaše tělo potřebuje nedostatečný odpočinkový čas vykompenzovat, není tomu tak. Dohnané hodiny o víkendu se totiž nesčítají s těmi z pracovního týdne.

Výsledkem tak není omezení únavy a dohnání potřebného spánku, ale spíše další únava, podrážděnost nebo dokonce dezorientace, které mohou mít následně negativní vliv na zdraví. Podobný stav odborníci popisují jako social jet lag.

Spánkový režim

Nová studie, které se zúčastnilo tisíc dospělých ve věku od 22 do 60 let, ukázala, že lidé, kteří o víkendech dospávají, trpí většími výkyvy nálad ve srovnání s těmi, kteří i o víkendu dodržují pravidelný spánkový režim.

Navíc se ukázalo, že každá hodina, kterou si o víkendu přidáte, ovlivňuje a zvyšuje riziko srdečních onemocnění o 11 %. „To naznačuje, že pravidelný spánkový režim se jeví jako jistá prevence před srdečními nemocemi, která je navíc poměrně jednoduchá, levná a a efektivní," tvrdí Sierra Forbushová, výzkumná asistentka z Arizonské univerzity pro web Health.

Pravidelný spánek by měl být zkrátka součástí zdravého životního stylu stejně jako třeba cvičení nebo pestrá strava. Zatímco Americká akademie spánkové medicíny doporučuje, aby dospělí spali každou noc nejméně sedm hodin, experti na spánek upozorňují, že důležitější než samotná délka spánku je systematická pravidelnost, a to jak v pracovních dnech, tak o víkendech. Zároveň se shodují, že i zde platí pravidlo ´všeho s mírou´.

„Jestli se vám jednou za čas stane, že jdete spát o hodinu později nebo dříve, nejspíš se nic neděje. Pozor byste si měli dát až v případě, že se z dospávání o víkendech stane neměnné pravidlo,” dodává Forbushová.