Mnoho lidí se při změně jídelníčku chybně vzdá svých oblíbených, ač pravda tučných jídel. Jenomže to není řešení. Odpírání si takových pochutin a okamžitého přechodu na zdravou stravu, které se předtím mnoho let s nechutí vyhýbali, je spíš cestou k neúspěchu.

Dopřejte si oblíbená jídla, ale zapomeňte na množství, v jakém jste je kdysi konzumovali. Stačí pouze malá porce. Nejhorší jsou přísné a striktní zákazy, které mohou skončit extrémním a nárazovým přejídáním.

Vyrovnaný jídelníček

Pokud víte, že si na večeři dopřejete steak s bramborem, vynechejte podobné jídlo k obědu a dopřejte si něco lehkého. Pokud se chystáte na těžkou večeři, jídelníček z celého by to měl vyvážit - obsahovat dostatek celozrnných potravin, ovoce a zeleniny, ořechů, semen. Mnoho z nich můžete zkonzumovat v podobě oběda, anebo rychlé a chutně svačiny.

Zapomeňte na kalorie

Počítání kalorií a neustálé zařazování a škatulkování potravin s cílem zjistit, jestli jsou vhodné nebo ne, je stresující a dlouhodobě neudržitelný proces. Daleko lepší je zeptat se sám sebe, jaké má jídlo na talíři původ, jestli je pro tělo prospěšné a dostatečně výživné.

Potraviny zdravé, bohaté na živiny udrží hlad na uzdě dostatečně dlouhou dobu, pomáhají také stabilizovat hladinu cukru v krvi a minimalizovat chutě k nezdravému jídlu.

Jezte očima

Vneste na své talíře něco nového, snažte se objevovat nové formy grilování i přípravy jídel. Pokud jste až dosud každou zeleninu i maso dusili v páře, zřejmě nelahodily ani břichu, ani oku.

Vneste do dietních a zdravých pokrmů nejrůznější chutě i způsoby přípravy. To, co je zdravé, neznamená, že musí být automaticky i bez chuti. Používejte nejrůznější čerstvé i sušené koření, chutné oleje, grilovací pánve nebo spiralizéry, díky kterým si vytvoříte neuvěřitelně barevné zeleninové špagety, na kterých si pochutnají i děti.

Daleko důležitější než nakupování zdravých potravin, je jejich konzumace. Pokud si koupíte ultra zdravý výrobek, ale budete se do jeho konzumace nutit, dieta i nákup ztrácí smysl. Některé studie ukazují, že čím více lidé tráví přípravou jídla, tím mají lepší stravovací návyky.

Zaměřeno na obědy

Největší a nejdůležitější jídlo dne by mělo přicházet tehdy, kdy je naše tělo nejlépe připraveno na trávení. A to je právě dobou oběda, kdy už jsou živiny ze snídaně nedostatečné a organismus si žádá další „palivo“.

Zařaďte proto do prostředka dne jídlo bohaté na bílkoviny, luštěniny a zeleninu (čočková polévka, přírodní kuřecí steak a salát). Díky takovému obědu a vhodné kombinaci s předchozí snídaní a nadcházející svačinou máte velkou šanci na zdravé a rychlé trávení. Vymizet by také měly problémy s nafouklým břichem a pocitem nezdravé plnosti.

Jídlo jako potěšení

Velká část toho, co konzumujeme, by měla být především o potěšení. Pokud se ale stane, že dostanete chuť na nezdravou čokoládovou tyčinku, nebo jiné tučné jídlo, nemá cenu začít se obviňovat, nebo si něco vyčítat.

Je pravdou, že pocit viny může ovlivnit výběr potravin, a tak lze shodit nějaká kila, každopádně výjimečně není na škodu, pokud si člověk dopřeje své hříšné potěšení. Pokud ke zdravému životnímu stylu přistupuje s jasnou myslí a nedovolí jídlu, aby jej ovládalo, je na dobré cestě k úspěchu a zdravé změně jídelníčku.

Připravte se na svačiny

Svačiny jsou velmi důležitou složkou jídelníčku. Stejně jako o ostatním jídle je ale třeba i nad nimi přemýšlet. Pokud pracujete v kanceláři, kde je možnost si do ledničky uložit vlastní potraviny, měly by být prakticky samozřejmostí. Pokud ne, je potřeba si je dopředu připravovat, například do sáčku, nebo je dát do krabičky (müsli, sušené či čerstvé ovoce, zelenina, bílý jogurt).

Pokud totiž během dne není čas se na nákup vhodné svačiny vypravit, je více pravděpodobné, že se člověk uchýlí ke konzumaci nezdravých chipsů, donutů nebo čokoládových tyčinek.