To znám, říkáte si a vzpomínáte na osudný den, kdy vám selhala paměť, tváře zrudly rozčílením nebo jste naopak zbledla jako stěna a z hrdla vám nevyšla ani hláska. Klasické příznaky trémy, tedy emočního napětí, spjaté s jakoukoli významnou událostí. Třeba zkouškou, prezentací před větším počtem lidí, přijímacím pohovorem do zaměstnání, rozhovorem s někým důležitým.

Trému může mít pacient před vyšetřením nebo žadatel o dávky. Ale nepříjemnou nervozitou trpí i většina zpěváků a herců, pro něž je vystupování na veřejnosti denním chlebem. Co s tím? Důležitá je prevence a také osvojení technik, které pomohou projevy trémy omezit.

1. Dobře se připravte

Takový malý scénář chystaného setkání, jednání nebo proslovu ještě nikomu neuškodil. Zkuste si v několika bodech napsat jednoduchou a stručnou přípravu. Vše, co chcete říct, a čemu se naopak toužíte vyhnout. Kdy budete trvat na svém, a kdy naopak dáte prostor protistraně.

Scénář, přestože v reálu může proběhnout trochu jinak, vám dodá sebedůvěru a ukotví vás v momentech, kdy ztrácíte půdu pod nohama. Navážete ztracenou nit, vrátíte se k tématu, lehce, vtipně a k překvapení všech ještě s úsměvem!

2. Nahlas si přeříkejte úvod a závěr

No ano, přeříkat si můžete v soukromí a beze svědků i pár rad, které se chystáte předat potomkům, nebo výtku manželovi. Nahlas vyslovená myšlenka možná není až tak geniální, jak se vám ještě před chvílí zdálo. Máte čas ji zkorigovat, pozměnit nebo úplně zatratit. Nacvičíte si tón a intonaci hlasu. Obojí může mít pro konečný výsledek zásadní význam. Nezanedbatelná je i síla hlasu. Šeptalky a kuňky žádné nadšení asi nesklidí, uřvaný Pepin z Postřižin také ne.

3. Pohodlně se oblečte

Samozřejmě že chcete vypadat co nejlépe. Jenže nové lodičky na vysokém podpatku a upnutá halenka, ve které si připadáte jako při tortuře, vám asi potřebný klid k soustředění nepřinesou. Volte kompromis, abyste vypadala dobře, ale abyste příliš netrpěla.

4. Přijďte včas

Banalita, která může významně ovlivnit stav vaší mysli a tím i intenzitu trémy. Z neznámého místa a prostředí cítíme vždy trochu nejistoty. Natož když tam máme předstoupit i před neznámé lidi a předvést sebe samotné v tom nejlepším světle.

Tíseň opadne, když si „místo činu“ prostudujete o den dřív. Pokud to nejde, alespoň o nějakou tu minutku předem. Pozdravíte se s personálem, s prvními příchozími a získáte pocit, že tu nejste tak úplně cizí. Nezapomeňte prozkoumat i zázemí. Jistota toalet za nejbližším rohem bývá k nezaplacení.

5. Vzpomeňte si na předchozí úspěchy

Prostě se pochvalte, nikdo to za vás neudělá. Zrekapitulujte si v duchu, co se vám povedlo, v čem jste dobrá a v čem dokonce nejlepší. Sebedůvěra z vás bude přímo tryskat!

6. Nevciťujte se do trémy ostatních

Klasická situace před zkouškami nebo třeba před pracovním pohovorem. Na chodbě je dalších deset uchazečů a všichni postupně tvrdí, jak to za těmi dveřmi bylo nebo bude strašné, náročné, nezvládnutelné. Neposlouchejte je, lišáky. Jen to na vás hrají. Zbavují se konkurence. Když se nenecháte nachytat, máte vyhráno.

7. Napijte se

Vody, ne alkoholu! Lahvička vody v kabelce může zabránit dehydrataci i záchvatu kašle, který na vás zákeřně číhá. Je dobrou pomůckou i pro chvějící se ruce. Chvilka nutná k odšroubování uzávěru a napití vás zachrání i při náhlém výpadku paměti. A když bude úplně nejhůř, petka jako zbraň se také hodí…

8. Představujte si, co bude po vystoupení

Těšte se, čím se odměníte. Ať už za úspěch, nebo fiasko, zasloužíte si odměnu. Je jedno, zda bude v podobě velkého dortu nebo malé kabelky. Odměna prostě bude a na to nesmíte ani na okamžik zapomenout. Během svého vystoupení, jednání, rozhovoru si kdykoli můžete říct, že už za hodinu, za dvě si nadělíte… cokoli srdce potěší!

Jak na akutní záchvat
Je to tady. Nastal den D a vy stojíte před plnou místností posluchačů. Nehledí na vás nepřátelsky, spíš zkoumavě. Prohlížejí si vás a čekají, co bude. Ukaž, holčičko, jak jsi chytrá a zábavná. Dokaž nám, že nejsi úplně hloupá… Jenže vám se podlamují kolena a místnost se tak nějak pohupuje.

1. Přiznejte se

Proč předstírat něco, co není pravda. Klidně se k projevům trémy přiznejte. Získáte si sympatie a porozumění velké části zúčastněných. I oni se přece s podobným stavem už setkali a jistě nejsou (snad) tak krvežízniví, aby vám ho přáli. Řekněte nahlas, že máte trému a trochu se vám podlamují nohy. Omluvte se za chvějící hlas nebo náhlou ztrátu paměti. Malé cizí neštěstí zaručeně potěší. Můžete se i projít k oknu, na chvilku si sednout. Uvidíte, že nebudete tratit, spíš naopak.

2. Dýchejte

Nevětraná místnost vybízí ke spánku. Mozek ochuzený o kyslík je těžkopádný a líný. To nepotřebujete! Otevřete okno, dveře, udělejte průvan, dýchejte. Vyzvěte i ostatní, aby se protáhli a nalokali čerstvého vzduchu. Boty ať si nechají raději obuté… Čerstvý vánek vás osvěží, zkoncentruje. Vaše péče o blaho přítomných bude odměněna obdivem a vděkem, že na ně myslíte. Jste prostě jednička.

3. Hýbejte se

Vás to odvede od vlastních hrozných pocitů a s posluchači navážete tolik potřebný kontakt. Dívejte se nikoli do země nebo z okna či do stropu, ale do tváří, nejlépe samozřejmě do očí. Jen tak budete mít jistotu zpětné vazby. Spí ten pán úplně vlevo? Klidně ho oslovte. Telefonuje ta paní vpravo? Odmlčte se a počkejte, až ji stud srazí ze židle. Kýchla si ta slečna vzadu, až vám zalehly bubínky? Popřejte jí zdravíčko.

Ani za pultíkem se nemusíte schovávat jako Robina Hoodová v lesíku. Občas vykročte stranou a odhalte nožku, ručku nebo obojí. Máte přece co ukázat. A přitom získáte trochu času, abyste si srovnala myšlenky.

4. Koncentrujte se

Pokud budete myslet na obsah prezentace a nikoli jen na formu, máte vyhráno. Jenže, tréma už je tady a ne a ne se vytratit. Pomoci může i obyčejná dětská rada, abyste si přítomné představila ve spodním prádle. Když nic jiného, rozveselí vás to. Korektnější a efektivnější je, pokud v klidu nahlédnete do psané podoby textu a beze spěchu pokračujete v proslovu. V duchu si můžete přiznat, že máte trému a odpovědět si: no a co?