Slzný film za normálních okolností a plného zdraví trvale překrývá rohovku a je zodpovědný za její správnou funkci a za jasnější vidění. Pomáhá mu k tomu především mrkání.

„Tím, že mrkáme přibližně 12krát za minutu, obnovujeme tak přirozenou ochranu rohovku. Mrknutím se po celé ploše rohovky vytvoří slzný film. Když nemrkáme, film vysychá a oko začíná pálit, bolet a máme pocit, že nám něco spadlo do oka,” vysvětluje MUDr. Miluše Kotalíková.

Zatímco v klidu mrkáme častěji, při soustředění naprosto minimálně - např. při čtení 10krát za minutu a při práci na PC pouze 7krát, což je samozřejmě málo.

„S pocitem suchého oka se také často setkáváme u nositelů kontaktních čoček, u zánětů víček, po laserových operacích, při některých onemocněních – cukrovka, poruchy štítné žlázy apod.,” dodává MUDr. Pavel Němec z Oční kliniky 1. LF UK a Vojenské fakultní nemocnice Praha.

Těžké poškození oka při neřešení syndromu suchého oka.

Těžké poškození oka při neřešení syndromu suchého oka.

FOTO: archív Oční kliniky Vojenské fakultní nemocnice Praha

Určit přesnou příčinu je téměř nemožné

Jde většinou o kombinaci několika faktorů. V každém případě už při prvním špatném pocitu by měl jedinec sáhnout po kapkách, které dokážou včas zabránit prohlubování problému. Měly by se používat tzv. umělé slzy neboli kapky bez konzervačních látek, které zvlhčují a zklidňují oči, a tedy stabilizují slzný film.

Na trhu je velké množství takových kapek a podle odborníků bývá nejvýhodnější sáhnout po těch v 0,5ml ampulkách, které jsou ideálním dávkováním na jeden den, a tedy nehrozí, že většinu kapek po otevření budete muset časem vyhodit, jelikož uplynula jejich expirační doba.

Nejčastější příčiny suchého a podrážděného oka
suchý vzduch v místnostech, především v kancelářích, klimatizace (v kanceláři, autě, letadle či ve vlaku), mechanický systém ventilace a centrální vytápění, ozón (ve vzduchu nebo vylučovaný elektronickými přístroji, jako jsou laserové tiskárny), znečištění vzduchu, cigaretový kouř, prach, klimatické vlivy (vítr a chladné počasí, horké slunce, prudké změny teploty)
práce na počítači (snížená frekvence mrkání, práce vyžadující značnou koncentraci), čtení a sledování televize, dlouhotrvající řízení auta (dlouhé cesty), nošení kontaktních čoček (povrch kontaktní čočky vyschne a čočka nasává vodu ze slzné tekutiny), sauna
věk (snížené vylučování slz a změna složení slzného filmu), hormonální změny (menopauza, těhotenství), určité nemoci (revmatismus, diabetes, Sjögrenův syndrom), určité léky (například antihistaminika a diuretika), alergie (např. na pyly) a tendence k alergickým reakcím.

Jaké jsou projevy tohoto onemocnění

„Intenzita symptomů může být různá, od pocitu jemného tlaku až po pocit písku či cizího tělesa v oku přes nepříjemné řezání až k silné bolesti oka,” upozorňuje MUDr. Miluše Kotalíková.

Nejvíce se tyto problémy objevují odpoledne, během celého dne pak často dochází k hlenovitému výtoku a slzení.

Nejčastější symptomy
zarudnutí, hlenovitý výtok z očí (velké „mokré“ ospalky, a to i během dne)
pocit, že se do oka dostal prach nebo písek
pocit píchání, řezání či pálení
slzení, především ráno a při vycházení z místnosti
únava očí a fotofobie (nesnášenlivost světla neboli světloplachost)
změna ostrosti vidění, krátkodobé zastření, kdy jsou defekty vyvolány snížením množství oční tekutiny

Doporučená léčba

Kromě první pomoci v podobě kapiček do očí, tzv. umělých slz, je nutné upravit kompletně životní styl jedince, a z hlediska jak klimatických, tak pracovních podmínek.

Je-li slzný film trvale porušen, dochází k rozvoji závažnějších onemocnění. Čím více je narušen slzný film, tím je oko méně odolné vůči bakteriím a dalším mikroorganismům.

FOTO: archív MUDr. Miluše Kotalíkové

Deset tipů, jak předcházet suchému oku a jak se chovat při pocitu dyskomfortu v očích:

  1. Ujistěte se, že v místnostech, kde se nacházíte, je dostatečně zvlhčený vzduch. I klimatizace místnosti může očím škodit.
  2. Vyhněte se přetopeným a zakouřeným prostorům.
  3. Nastavte klimatizaci v autě tak, aby proud vzduchu nesměřoval přímo do očí.
  4. Při práci na počítači by měl pohled na monitor směřovat mírně dolů. Vzdálenost od obrazovky by měla být 50 až 80 cm.
  5. Často mrkejte, aby slzy mohly zvlhčovat povrch očí v dostatečné míře a po celý den.
  6. Jestliže máte syndrom suchého oka, poraďte se s lékařem či optikem o aplikaci kontaktních čoček. Někteří lékaři u těchto lidí kontaktní čočky vůbec nedoporučují.
  7. Noste odpovídající ochranné brýle (sluneční nebo profesionální ochranné brýle).
  8. Dbejte na dostatek vypitých tekutin během celého dne.
  9. Příjem omega-3 a omega-6 mastných kyselin v potravě může očím také pomoci. Tyto mastné kyseliny se nacházejí například ve lněném oleji, tučných rybách, řepkovém oleji či v mandlích.
  10. U dekorativní kosmetiky vybírejte spíše tu hypoalergenní. Oční linky nanášejte vždy pod linii řas, ne na okraj víčka. Nepoužívejte tzv. volume (zvětšující objem) řasenky, jelikož ucpávají slzné kanálky.  Před spánkem si vždy očistěte oční víčka a řasy správným odličovadlem.