Odepřít si alkohol může být relativně jednoduché, říká si spousta lidí. Opak je ale pravdou. Spousta z nás si totiž ráda dopřeje jednu skelničku vína, piva nebo kapku něčeho ostřejšího především po náročném dni v práci nebo prostě jen tak, na chuť.

Někteří lidé řeší alkoholem své osobní problémy a tvrdí, že jim alkohol pomáhá lépe se vyrovnat se stresovými situacemi nebo depresemi. „V posledních letech čím dál více lidí trpí příznaky špatné nálady a uchylují se k užívání alkoholických nápojů či některých anxiolytik – léků, které pomáhají odstraňovat úzkost, napětí a strach, a to často bez vyšetření erudovaným odborníkem. V mnoha případech jim schází pouze esenciální aminokyselina L-tryptofan, která se na udržení dobré nálady nezanedbatelně podílí. Ta je obsažena převážně v červeném a tučném mase, ale tělu ji ve zvýšených dávkách můžeme dodat ve formě doplňků stravy,“ upozorňuje MUDr. Vilím Šimánek.

Důležitá je pevná vůle

Doktorka Millie Lytleová zase popisuje výhodu alkoholového detoxu: „Vynecháním alkoholu se pročistí játra a tlusté střevo, tělo se zbaví odpadních produktů, což se projeví i na barvě a lesku naší kůže.”

Velmi důležitou částí je určit si abstinenční termíny a za každých okolností je dodržet. Doktorka Lytleová doporučuje jako ideální období od 21 dnů do tří měsíců. Jedině tak dlouhý čas dokáže tělo zcela vyčistit a zregenerovat.

Samozřejmě je důležité počítat s tím, že přijdou určité situace, při kterých se odepření alkoholu bude zdát jako zcela nemožné. A to například při oslavě narozenin vašich přátel, romantické večeři nebo při jiných společenských událostech. A právě kvůli těmto aspektům končí často alkoholové detoxy fiaskem. Většinou se překážkou stává sociální tlak nebo absolutně nerealistická očekávání.

Odepíráním alkoholu můžete i zhubnout

Pokud se rozhodnete vzdát alkoholu, rozhodně si k takovému předsevzetí nenabírejte ještě nějaká další, jako například přestat kouřit, začít hubnout nebo snižovat počet sacharidů ve stravě. Příliš velký tlak může být také příčinou selhání. Navíc pokud se alkoholu vzdáte, omezíte i příjem kalorií, kterých alkohol obsahuje opravdu požehnaně.

„Tvrdý alkohol je velmi škodlivý pro organismus a buňky. Avšak jeden panák energeticky neuškodí. Ani 2 dl bílého suchého vína nám neuškodí, naopak nastartují metabolismus. Ale pozor – dvě deci bílého obsahují 120 kalorií, takže doporučuji zůstat pouze u 2 dl. Naopak pivo nám škodí, dokonce i jedno malé, které obsahuje 356 kalorií. Ideálním způsobem, jak ho spálit, je hodina strávená na běžeckém pásu,” říká cvičitelka Hana Kynychová.

Nezanevřete na zábavu

Alkohol je velkým přínosem hlavně pro sociální život. Díky němu odpadá nervozita a nejistota, a lidé se tak lépe seznamují i sbližují. Některým také stoupá sebevědomí. Pokud se chystá nějaký večírek, rozhodně nezůstaňte sedět doma, ale do společnosti jděte, přestože pít nebudete. Je jisté, že se nebudete bavit tak jako ostatní účastníci notně posilnění alkoholem, ale pokud se oprostíte od toho, že bez alkoholu není žádná zábava, může to být příjemně strávený čas. K tomu dopomůže prostředí, příjemné popovídání se svými známými, dobrá hudba i atmosféra v baru či restauraci.

Velkým plusem pro vás bude i ranní probuzení, kdy se budete cítit příjemně svěží. Navíc vám tento detox může pomoci k rozhodnutí, že ne vždy si musíte dát na akci sklenku nebo lahev šampaňského. Následující volný den tak nestrávíte vyspáváním, ale můžete se věnovat sportu, rodině nebo jiným příjemným aktivitám.

Když se alkohol stane závislostí

Hranice mezi zábavou a závislostí se dá velmi snadno překročit. Co ale dělat v případě, kdy na sobě nebo někom ze svých blízkých shledáte, že je na alkoholu závislý? Automaticky by pak mělo následovat vyhledání odborníka a řádná léčba nebo hospitalizace.

Při léčbě člověk častokrát prochází odvykacím stavem, který popisuje primář mužského oddělení léčby závislostí Bohnické léčebny MUDr. Karel Nešpor: „Při odvykacím stavu se objevují třes, pocení, nevolnost nebo zvracení, stoupá krevní tlak i tepová frekvence. Pacient je neklidný, trpí bolestmi hlavy, nespavostí, slabostí a někdy může mít i epileptický záchvat. Odvykací stav by měl každopádně léčit lékař a na jeho zvládnutí by měla navazovat dlouhodobá a systematická ambulantní nebo jiná léčba závislosti, mezi které patří například i pravidelné docházení na setkání organizace Anonymní alkoholici či změna životního stylu.“