Zelené čaje mnozí odborníci označují za tzv. zázrak v hrnku. Svým složením totiž prospívají v mnoha ohledech lidskému zdraví. Kromě jiného posilují organismus a chrání nás před nachlazením.

Pokud patříte mezi milovníky zelených čajů a dopřáváte si je téměř každý den, tak to rozhodně není špatně. Pozor ale na to, kolik šálků tohoto moku za den vypijete. I v tomto případě totiž jako u mnoha dalších věcí platí, že příliš dobrého může ve výsledku uškodit.

Ne víc než 10 šálků

Podle posledních zjištění, která uveřejnil server Health, jsou optimální alespoň dva šálky denně, aby byl zaručen pozitivní vliv na organismus. Podle doktora Zuo Feng Zhanga z University of Maryland, odborníka na výzkum rakoviny, jsou vhodné tři až čtyři.

I pití více šálků, v rozmezí 5–7 denně, může mít podle jiných odborníků stále pozitivní vliv na zdraví, například jako prevence proti výskytu rakoviny žaludku. Větší dávkování toho čaje prý také pomáhá při hubnutí a při snaze zlepšit metabolismus.

Názory na specifické množství se u různých odborníků liší, téměř všichni se ale shodují na tom, že by denní přísun zeleného čaje neměl přesáhnout 10 malých šálků (max. 4 větší hrnky na čaj). A to především u osob citlivějších na kofein nebo trpících nespavostí.

Moc dobrého škodí

I přes mnohé zdravotní výhody ale i zde platí pravidlo, že se nemá nic přehánět. Při dřívějších studiích byly totiž prokázány i negativní důsledky konzumace zelených čajů.

Určité složky obsažené v zeleném čaji podle některých výsledků snižují vstřebávání kyseliny listové, která je důležitá při eliminaci vrozených vad. Z tohoto hlediska by měly být při konzumaci zeleného čaje obezřetné hlavně těhotně ženy. Těm je doporučeno pití pouhých dvou malých šálků denně, v mnoha případech zní ale rada vyhnout se během gravidity zelenému čaji zcela.

Mezi další negativa patří podle odborníků také citelnější zásah látek ze zeleného čaje do vstřebávání železa. Je tedy doporučováno vyhnout se pití čaje při jídle a dopřávat si ho spíše mezi jednotlivými chody.