Poprvé se s delším časovým úsekem stráveným na židličce setká už dítě v mateřské školce. Právě tady je dítě prvně nuceno vydržet sedět delší časový úsek v klidu a dávat pozor. Jenže v tomto věku (uvědomme si, že děti do školek nastupují většinou ve třech letech) jsou děti ještě velmi aktivní, a tak dobu, kterou prosedí na židličkách, hravě vyváží dostatečným pohybem.

Základní škola přilepí děti na židli

Bohužel aktivní pohyb se u mnoha dětí vytrácí už s příchodem na základní školu. Tam už musí v lavicích prosedět opravdu mnoho hodin. Na některých školách také ubyly hodiny tělesné výchovy. Pohyb pak některé děti nemají ani ve volném čase, který často prosedí doma u počítače. Proto bývají ve věku, kdy děti navštěvují základní školu, odhaleny první závažnější poruchy držení těla a vývoje páteře.

„Mám dva syny, kteří chodí na druhý stupeň základní školy. K tomu mají třikrát týdně atletický trénink. Vždycky jsem si myslela, že díky pravidelnému pohybu, jsou v pořádku. Paní doktorka nás však po kontrole poslala na fyzioterapii s podezřením na počínající skoliózu páteře u obou synů. Fyzioterapeutka její slova potvrdila s tím, že vzhledem k pohybu na atletice nejde naštěstí o nic závažného, ale přesto musí oba pravidelně cvičit a chodit na kontroly. Také nám řekla, že díky stále většímu sezení ve škole a nedostatečnému pohybu, přibývá dětských pacientů s problémy s páteří,“ řekla Novinkám paní Adriana, matka dvanácti a čtrnáctiletého syna.

Sedavé zaměstnání je nápor na organismus

Sezením ve školních lavicích to však nekončí. S nástupem do zaměstnání se povinné přestávky postupně zkracují a často se vytratí docela. Sedavé zaměstnání není nápor jen pro záda, krční páteř a oči, ale především pro kardiovaskulární systém a srdce. Celý metabolismus se zpomaluje, zastavuje cirkulaci lipázy (enzym rozkládající tuky) a tím se mimo jiné snižují schopnosti systému zbavovat se toxických látek.

„Sedavé zaměstnání umocněné nezdravou stravou a nedostatkem pohybu může i u relativně zdravého člověka vést ke zdravotním nepříjemnostem a potížím. Tyto dopady lze s potřebnou dávkou vůle účinně eliminovat. Pro vyvážení nezdravého dopadu sedavého zaměstnání je třeba zaměřit se na dvě hlavní oblasti našeho života – stravu s pitným režimem a pohyb a sport,“ upozorňuje poradkyně projektu Žij zdravě pro výživu a zdravý životní styl Tereza Masná.

Jak čelit sedavému zaměstnání

V práci je zejména důležité správně sedět, to znamená nehrbit se, ale sedět rovně. Rovného sezení můžeme docílit za pomoci sedících pomůcek – míčků na oporu bederní oblasti. Minimálně jednou za 45 minut bychom měli vstát od pracovního stolu, projít se, protáhnout si končetiny a páteř.

Pracovní židli můžeme v průběhu dne zaměňovat za balón na sezení. Ten zároveň poslouží jako velmi dobrá pomůcka k protažení končetin a uvolnění zad. Po pracovní době by měl sport sloužit hlavně k zábavě a relaxaci a tím i k uvolnění těla.

Doporučené pohybové aktivity
Běh – venku (les, park – příroda dobíjí a dodává tělu energii)
Procházky – les, park, procházka po městě (dávejte si však pozor na těžké tašky, kabelky a batohy)
Plavání – v přírodě, v bazénu – je příznivé pro celé tělo
Jóga – zklidní tělo i mysl, učí správně dýchat
Běžný domácí úklid

Pitný režim

S dodržováním pitného režimu mají největší problémy lidé, kteří jsou velmi pracovně vytíženi. Když už něco pijí, tak často jen kávu, která jim má dodat energii. Jenže káva, ale i třeba černý čaj organismus odvodňují a dehydratace kávou zhoršuje soustředění na práci. Proto je nejlepší dodržovat jednoduché pravidlo: co káva, to sklenice vody navíc.

Na dehydrataci je snadné vyzrát následujícím způsobem. Ráno po příchodu do práce si na stůl postavit džbán s vodou (1,5 - 2 litry) a vypít jej do odchodu z kanceláře. Přitom vodu můžeme ochutit citrónem, nebo čerstvými bylinkami. Ty by měly být voleny s ohledem na roční období a naše tělesné potřeby. Je dobré vědět, že například máta osvěžuje, meduňka uklidňuje a čerstvý zázvor zahřívá.

Mozku a tělu prospívá
Med, ovoce a zelenina, luštěniny, ořechy a semínka, bylinné koření a čerstvé bylinky
Čerstvé mléko, máslo, sladkovodní i mořské ryby, maso z nekonvenčních chovů
Mozku a tělu neprospívá
Sycené (sladké) nápoje, fast food, polotovary
Sladkosti z rafinovaného cukru, výrobky z bílé mouky
Nekvalitní sůl, nekvalitní maso

I strava pomůže

Nejen dodržování pitného režimu, ale i strava je důležitá. Správným jídlem lze totiž pozitivně ovlivnit schopnost koncentrace, duševní schopnosti a odolnost vůči stresu. „Pro konstantní přísun energie se doporučují tři pravidelná větší jídla denně plus jedna až dvě svačiny. Pro udržení vitality je nezbytné upřednostňovat přírodní, co nejméně zpracované potraviny, ve kterých je obsažena glukóza spolu s vlákninou,“ doporučuje Tereza Masná.

Těmto požadavkům vyhovuje celozrnné pečivo, luštěniny, zelenina a ovoce. Aby mezi sebou naše mozkové buňky optimálně komunikovaly, je třeba zajistit tělu také pravidelný přísun kvalitních rostlinných a živočišných bílkovin (luštěniny, kvalitní maso, ryby, vejce a mléčné produkty).