Co se týče zažívání, ve valné většině případů si za problémy můžeme sami. Mnozí z nás totiž nedodržují pravidelný stravovací režim. Jíme nedostatečně, často ve spěchu, zdravá jídla mnohdy nahrazují kaloričtější pokrmy.

To vše způsobuje nedostatečnou produkci trávicích enzymů, které mají na starosti důkladné zpracování potravy. Při jídle naše tělo uvolňuje 22 typů těchto enzymů, a to ze slinné žlázy, žaludku a tenkého střeva.

Každý z enzymů má pak na starost trávení určitých složek potravy, některé rozkládají sacharidy, jiné zase tuky nebo bílkoviny, uvádí server Fox News. Rozložením na jednodušší látky pomáhají enzymy našemu ústrojí správně trávit a vstřebávat z potravy potřebné živiny. Jakmile je daný proces jakkoli narušen, dochází k menším či větším potížím.

S přibývajícím věkem navíc klesá produkce uvedených enzymů, a tak mohou být potíže častější. Je proto vhodné se vyvarovat zbytečných spouštěčů.

Vláknina

Dostatek přijímané vlákniny je vhodný nejen pro celkové zdraví, ale hlavně pro poklidné a bezproblémové trávení.

Vedle funkce důkladného pomocníka při trávení nezdravých a často konzumovaných pokrmů je vláknina také dobrou prevencí proti diabetu, ischemické chorobě srdeční, pomáhá také při hemeroidech a dalších onemocněních.

Podle průzkumů lidé průměrně konzumují 10 - 15 gramů vlákniny, což je zhruba polovina doporučené denní dávky. Zvýšit denní přísun přitom není nic tak složitého. Na snídani si vyberte nějaké obiloviny, běžné bílé pečivo nahraďte celozrnným, zařaďte do jídelníčku ořechy.

Menší porce a dostatečné žvýkání 

Žvýkání je podle odborníků nejdůležitější částí trávení, mnoho z nás tomu ale potřebnou pozornost nevěnuje. Nejenže tato činnost dostatečně rozmělní a rozdělí jídlo, aktivuje také slinné žlázy, žaludek a tenké střevo k uvolnění již zmíněných enzymů.

Se žvýkáním jde ruku v ruce také přiměřené množství jídla. Trávicí enzymy jsou schopny rozložit určité množství potravy, při nadmíře je tělo nuceno produkovat více kyselin, které trávení sice pomohou, ale často mají za následek nepříjemné pálení žáhy.

Pravidelný pohyb a co nejméně stresu 

Kromě vhodného stravování je účinnou prevencí zažívacích problémů i pravidelné cvičení. Tělesná aktivita je účinná nejen jako boj proti obezitě, ale pomáhá předcházet bolestem břicha, průjmům či příznakům syndromu dráždivého tračníku.

I nadměrný stres není přítelem trávení. Zpomaluje totiž jeho celkový průběh, což má za následek nejen pálení žáhy, ale i nadýmání nebo zácpu.

Pozor na antacida

Antacida bývají nejrychlejším pomocníkem například při pálení žáhy nebo překyselení žaludku.

Pozor ale na jejich časté použití. Nadmíra těchto přípravků může žaludek podráždit či poškodit, vedle snížené účinnosti léků pak navíc hrozí i zvýšená citlivost na různé bakteriální infekce.

Závažnější onemocnění

V případě, že jíte zdravě, dodržujete pitný i cvičební režim, a přesto vás nadměrně trápí zažívací potíže bez jakéhokoli závažnějšího důvodu, je vhodné navštívit lékaře. Může se totiž jednat o projevy závažnějšího onemocnění.