Většina z nás tráví v sedě i více než 10 hodin denně – počítač, kancelář, škola, auto, sezení doma u televize, atd.. Na takový „nápor“ nebylo lidské tělo stvořeno a páteř, svalový korzet i oběhový systém značně trpí. Málokdo ví, že v pasivní sedavé poloze je také narušen oběh lipázy = enzym, který štěpí tuky. Důsledky však mnoho z nás na sobě pozoruje.

Podle profesora biomedicínských věd na University of Missouri v Columbii lze čas strávený na židli považovat jako "zákeřné nebezpečí." Což potvrzuje i rozsáhlý průzkum, kterého se zúčastnilo téměř 150 tisíc lidí z Kanady, Austrálie a USA. Z jeho výsledků vyplývá, že lidé, kteří tráví více času v sedě, mají vyšší riziko úmrtí než lidé aktivní, a to nezávisle na dalších známých rizikových faktorech jako je kouření, obezita či vysoký krevní tlak.

Nebezpečí sedavého způsobu života tkví z dvou důvodů
1) V sedě je páteř strnule ohnutá v nevhodné pozici, která zatěžuje meziobratlové ploténky i svaly, což vede nejen k bolesti, ale dokonce k trvalé degeneraci a deformaci páteře a pohybového aparátu.
2) Při dlouhodobém sezení je díky nečinnosti narušen oběhový systém, dýchání i trávení a může tak docházek ke komplikovaným zdravotním problémům celého systému.

"Díky zpomalení lymfatického a krevního oběhu dochází mimo jiné i k omezení vyplavování důležitých enzymů do krve, pasivní sezení na židli má za vinu i problémy s trávením a metabolismem tuků. Ten se, kvůli nedostatečnému uvolňování štěpícího enzymu lipázy, nerozkládá a nespaluje, ale krví se dostává zpět do oběhu a je ukládán v tepnách i v podkoží. Není divu, že mnohé studie prokázaly, že lidé, kteří příliš sedí, trpí dvojnásobně až trojnásobně častěji obezitou, onemocněním srdce a sukrovkou," vysvětluje Simona Malkovská ze společnosti SpinaliS.

 Zdravé sezení minimalizuje důsledky

Předcházet bolestem zad lze i zdravým sezením. Lékaři obecně nedoporučují sedět déle než 4 hodiny v kuse, negativní dopady dlouhého sezení na naše zdraví jsou totiž tak radikální, že ani půl hodiny cvičení denně není dostatečné k jejich překonání.

I když v práci musíte sedět, měli byste vědět, že podle českého pracovního práva je možné si po každých dvou hodinách sezení udělat pětiminutovou odpočinkovou pauzu. Málokterý ze zaměstnavatelů toto právo aktivně sleduje a podporuje. Proto je na každém jedinci, jak si toto své právo pohlídá.

„Mnozí moji zákazníci si myslí, že svému zdraví prospějí, když si po celodenním sezení v kanceláři či v autě dají večer pořádně do těla,“ říká známý fyzioterapeut Dušan Lavrinčík. „Pro tělo je to po mnohahodinové fyzické nečinnosti takový šok, že se všechny svaly ještě úporněji stáhnou a problémy se mohou zafixovat. Paradoxně s nimi pak mám na stole více práce než s nesportovci.“ Daleko efektivnější je se v kanceláři každou hodinu na pár minut zvednout ze židle a krátce se projít či protáhnout.

Podpořit zdravé sezení mohou i kvalitní zdravotní židle či rehabilitační míče. Při dynamickém sezení totiž tělo bezděky namáháme, jako bychom cvičili. Díky drobným pohybům se nejen zapojují svaly, které mají držet páteř ve správné poloze, ale také náš centrální nervový systém dostává potřebné informace a sám se poté snaží případné chyby korigovat.

I miniaturní balancování a vyvažování mění pasivní sezení na aktivní pohyb svalů v oblasti zad, beder a břicha. Svaly jsou díky tomu účinně zpevňovány na rozdíl od všech ostatních ergonomických židlí, které svou konstrukcí více či méně zdařile napomáhají pasivně sedět ve správné poloze, kdy svaly kvůli nečinnosti ochabují.