Když už tedy prochladnete, organismus by se měl, co nejdříve zahřát a poté mu dodat látky k posílení imunity. Samozřejmostí je tedy nejen teplé oblečení, ale také horký nápoj či podle odborníků teplá polévka. Kromě zahřátí totiž dodá tělu i potřebné živiny a vitamíny, což jen málokterý horký nápoj také dokáže.

Jak říkávaly naše babičky, polévka je grunt a to především díky tomu, že skrz ně lze tělu dodat velmi mnoho kvalitních živin a také tolik potřebnou energii.

„Strava je pro nás jediným zdrojem energie. Ta má být z jídla přijímána nejen ve správném množství, ale také ze správných potravin,“ říká nutriční terapeutka Blanka Sekerová.

Vývar postaví na nohy

Mezi nejoblíbenější polévky pak patří vývar. Ten se připravuje dlouhým vařením zeleniny nebo masa, aby se maximálně vylouhovaly všechny extraktivní látky. Díky nim polévka tak krásně voní a její konzumace nás doslova postaví na nohy.

Vývar má však tu nevýhodu, že jeho příprava tradiční cestou je velice zdlouhavá. Proto skutečný vývar v dnešní době dělá jen opravdu málokdo. Pokud na něj nebudete mít čas, můžete ho nahradit tzv. bujónem či polévkou v sáčku.

Ovšem při jejich výběru musíte být velmi obezřetní. Pečlivě si nejprve přečtěte popis na obalu, tak aby ani bujónová kostka neobsahovala žádný glutamát či jiná nepřirozená éčka. Polévka by navíc měla obsahovat výhradně sušené přírodní suroviny.

Hovězí vývar s játrovými noky

Suroviny: 1 l dobrého hovězího vývaru, na játrové noky: 1 cibule, svazek čerstvé petrželky,1 polévková lžíce másla, 100 g mouky hladké, 1 vejce, 100 g mletých jater, majoránka, sůl, pepř, muškátový oříšek.

Postup: Oloupanou cibuli a petržel nakrájíme nadrobno (ne všechnu, část si necháme na závěr) a pod pokličkou na másle 5 minut podusíme.

Mouku přesijeme, přidáme vejce, játra a trošku vody. Zaděláme hustší těsto, přidáme dušenou cibuli a petržel, okořeníme majoránkou, pepřem, muškátovým oříškem a osolíme. Řádně promísíme.

Vývar uvedeme do varu a přes cedník do něho vetřeme játrové těstíčko. Vaříme tak dlouho, až nočky vyplavou. Ihned podáváme. Povrch posypeme sekanou petrželkou.

 

Rajská posílí imunitu

Na prochladnutí je vhodná i další zdravá polévka a to tomatová nebo-li rajčatová. Rajčata jsou totiž bohatým přírodním zdrojem antioxidantů, které výraznou měrou posilují naší imunitu.

„Protože jsou rajčata sladkokyselá, lze je využít dokonce při přípravě pokrmu, který nechceme nebo ze zdravotních důvodů nemůžeme příliš solit či jinak výrazně dochucovat. Navíc rajčata stejně jako brokolice či hrášek, však obsahují také značné množství vlákniny, rozpustné i nerozpustné, která zlepšuje trávení, upravuje střevní mikroflóru a díky schopnosti vázat cholesterol snižuje jeho hladinu v krvi,“ dodává nutriční terapeutka.

 

Rajská polévka

Suroviny: 2 rajské protlaky, jíška ze 40 g tuku a 40 g hladké mouky, bobkový list, špetka muškátového květu, 1,5 l vody, sůl, cukr, hrstka rýže.

Postup: Světlou jíšku zalijeme trochou vody. Přidáme protlak a dolijeme vodou. Osolíme a podle chuti lehce přisladíme. Přidáme špetku muškátového květu nebo strouhaného oříšku. A na závěr v polévce povaříme hrst rýže.

Česnečka si poradí s každou bakterií 

Česnečka je oblíbená nejen jako vyprošťovák při větší konzumaci alkoholu, ale také jako nejlepší cesta, jak tělu dodat přírodní antibiotikum v podobě česneku.

Česnek navíc obsahuje látky, které blahodárně působí na cévní a oběhovou soustavu. Červené krvinky tyto zázračné látky mění na sirovodík, který uvolňuje krevní cévy a zvyšuje průtok tkáněmi. I díky tomu se organismus rychleji prohřeje.

Česneková polévka

Suroviny:  1 mrkev, 1 pórek, silnější plátek celeru, 1/4 kapusty, 2 lžíce zeleného hrášku, 2 lžíce překrájených fazolových lusků, 2 lžíce másla, 1 a 1/2 l vody, 4 stroužky česneku, 2 zrnka nového koření, 1 bobkový list, 3 zrnka celého pepře, majoránka, sůl, houska

Postup: Očištěnou mrkev a pórek nakrájíme na kolečka, celer a kapustu na nudličky, přidáme fazolové lusky a hrášek, vše osmahneme na másle, zalijeme vodou, okořeníme, osolíme a vaříme, dokud zelenina nezměkne.

Pak vyjmeme bobkový list, nové koření a pepř, dochutíme česnekem a majoránkou. Polévku podáváme s osmaženými kostičkami housky.