Rizikovou skupinou náchylnou k očním problémům, jako je například takzvaný syndrom suchého oka, jsou například ženy podstupující hormonální změny, ať kvůli hormonální antikoncepci nebo období přechodu.

Patří mezi ně také lidé trpící hypertenzí, astmatici, či lidé s poruchou imunitního systému. Rovněž užívání léků, například antidepresiv, s sebou nesou tyto komplikace.

Se syndromem suchého oka nemusíme k lékaři

Mohou pomoci vhodné oční kapky, nejlépe bez vysušujících a alergizujících konzervantů a pravidelné cvičení oční jógy. Umožní nám rychlejší rehabilitaci po celodenní práci, uvolní oční svaly, uvolní akomodaci a budeme se cítit více než svěží.

Doc. MUDr. Zuzana Hlinomazová, Ph.D. z Fakultní nemocnice Brno uvedla: „Svým pacientům, pokud si stěžují na unavené oči doporučuji nejprve dobrý spánek a pokud ten nepomůže, oční jóga je výborným pomocníkem, zvláště u počínající presbyopie. Cvičení může oddálit nutnost nošení brýlí až o několik let.“ 

Cvičení oční jógy

1. Zavřete oči a kývejte hlavou - dopředu, dozadu, ze strany na stranu a kolem dokola. Tím si uvolníte ztuhlou krční páteř a necháte oči odpočinout. Cvičení opakujte alespoň 15 krát v každém směru.

1. Zavřete oči a kývejte hlavou - dopředu, dozadu, ze strany na stranu a kolem dokola. Tím si uvolníte ztuhlou krční páteř a necháte oči odpočinout. Cvičení opakujte alespoň 15 krát v každém směru.

FOTO: grafika, Novinky

2. Očima nahoru a dolů - pohybujte očima pomalu nahoru (pohled k nebi) a dolů. Zopakujte desetkrát.

2. Očima nahoru a dolů - pohybujte očima pomalu nahoru (pohled k nebi) a dolů. Zopakujte desetkrát.

FOTO: grafika, Novinky

3. Očima do stran - pohybujte očima z jedné strany na druhou. Hlavu mějte pořád v klidné přímé poloze. Na každou stranu se dívejte až tak daleko, jak je to možné. Opakujte desetkrát.

3. Očima do stran - pohybujte očima z jedné strany na druhou. Hlavu mějte pořád v klidné přímé poloze. Na každou stranu se dívejte až tak daleko, jak je to možné. Opakujte desetkrát.

FOTO: grafika, Novinky

4. Očima do úhlopříčky - nejdříve pohybujte očima šikmě do levého dolního rohu, poté pravého horního rohu. Opakujte desetkrát.

4. Očima do úhlopříčky - nejdříve pohybujte očima šikmo do levého dolního rohu, poté pravého horního rohu. Opakujte desetkrát.

FOTO: grafika, Novinky

5. Kroužení očima - nejprve kružte očima na jednu stranu, opakujte pětkrát a poté na druhou se stejným počtem opakování.

5. Kroužení očima - nejprve kružte očima na jednu stranu, opakujte pětkrát a poté na druhou se stejným počtem opakování.

FOTO: grafika, Novinky

6. Ostření - natáhněte před sebe ruku, ve které držíte svisle tužku. Zaostřete na horní konec tužky a ruku pomalu přibližujte. Pořád mějte zaostřeno na tužku.

6. Ostření - natáhněte před sebe ruku, ve které držíte svisle tužku. Zaostřete na horní konec tužky a ruku pomalu přibližujte. Pořád mějte zaostřeno na tužku.

FOTO: grafika, Novinky

Na závěr celého cvičení nezapomeňte oči opět uvolnit. Přiložte na ně dlaně tak, aby oči zakrývaly, ale nedotýkaly se jich. Ujistěte se, že nikudy neprochází světlo. Snažte se myslet na pozitivní události a maximálně se uvolnit. Toto cvičení by mělo trvat alespoň tři minuty.