Vědci již vědí, jaká bakterie stojí za vznikem rakoviny tlustého střeva

Londýn

Když objevili biologové bakterii druhu Helicobacter pylori, mohly si oddechnout milióny lidí s žaludečními vředy. Tento mikroorganismus totiž za naprostou většinu žaludečních vředů odpovídá a lze ho přitom zlikvidovat podáváním antibiotik. Teď přicházejí experti z Baltimore s novým revolučním objevem – nalezli bakterii, která způsobuje rakovinu tlustého střeva.

Tato bakterie podle biologů z John Hopkins University působí velké množství nádorů v tlustém střevě a jedná se o druh poměrně běžný, který u dětí i dospělých působí zažívací potíže a průjmy.

Bakterie způsobují nejprve záněty

Objev bakterie by mohl vést k vývoji léků potlačujících její přítomnost ve střevech. Po ošetření léčivem by se riziko vzniku rakoviny tlustého střeva výrazně snížilo. Podle odhadů až o 40 procent.

Kmeny mikroorganismu Bacteroides fragilis (ETBF) ovlivňují buňky imunity tak, že podporují vznik zánětů ve střevní tkáni. Tyto záněty přitom bývají předchůdci nádorových zárodků. „Pro střeva je to jako objev H. pylori v žaludku,“ tvrdí doktorka Cynthia Searsová z Baltimore.

Bakterie ETBF jsou přítomny ve střevech až 35 procent dětí a u pacientů s rakovinou tlustého střeva je bakterie prokázána až ve 40 procentech případů.