Senioři trpí častěji dysmikrobií. Tedy poruchou, kterou Praktický slovník medicíny (nakladatelství Max dorf) definuje jako nenormální střevní mikroflóru. To je docela častá porucha. Projevuje se škrundáním, větry, tlaky nebo bolestmi v břiše a dalšími potížemi trávení.

„U lékařů se s ní objeví asi 20 % populace,“ říká doc. MUDr. Lubomír Kužela, DrSc., odborník na výživu. „Odhadujeme, že dalších 20 % se ji s různým úspěchem snaží řešit samo nebo ji naopak ignorovat.“

Příčinou dysmikrobie je u seniorů například častější užívání antibiotik a dalších léků. Nabourávají správné složení bakterií v trávicím a vylučovacím traktu. Starší lidé také častěji trápí průjmy nebo zácpy. Kvůli nedostatkům v životosprávě a dietním chybám. Snadno pak naruší optimální mikroflóru i dobrý chod trávicího traktu.

Hůře vstřebávají minerály

Organismus starších lidí často nefunguje tak dobře jako organismus mladších lidí:

  • Vylučuje méně žaludečních i žlučových šťáv.
  • Vstřebává méně minerálů a dalších látek.
  • Jejich střeva také méně často povzbuzuje k činnosti a správnému trávení dostatek tekutin, vlákniny a pohybu.

Je dobré, když začnou jíst pravidelně jogurty nebo potravinové doplňky z lékárny. Ale samo o sobě to stačit nemusí. Pak bývá nutné, aby si víc hlídali rozumnou životosprávu. Vedle zmíněných tekutin a pohybu potřebují hlavně kvalitní palivo. Tedy pestrou racionální stravu.

Skrytá rizika nevhodného jídelníčku

Sporný způsob stravování a jednostrannost jídelníčku bývají hlavním důvodem dysmikrobie. Senioři jedí poměrně často málo zeleniny i ovoce a hodně živočišných tuků, zejména tučných mas, uzenin, případně másla a sádla.

To má své příčiny. Nemusí být jen finanční. Pro většinu starších lidí, kteří pamatují válku a skromné poválečné období, byly všechny tyto potraviny symbolem luxusní pochoutky, kterou si dopřávali jen vzácně.

Při trávení tučných mas dochází k řadě hnilobných procesů, které nepříznivě působí na střevní mikroflóru. Podobně jako při trávení tučných uzenin. Pokud jich člověk konzumuje hodně a nejí současně s nimi zeleninu s ovocem, neriskuje jen dysmikrobii, ale i mnohem vážnější potíže. Třeba rakovinu tlustého střeva a konečníku. Zvlášť když ho trápí obezita, kouří, nadměrně pije alkohol apod.

Co jsou synbiotika

Probiotika toto riziko snižují. Zvlášť v kombinaci s vlákninou. Ta je v ovoci, zelenině a celozrnných výrobcích z obilnin, případně v ořeších. Ne náhodou doporučují odborníci na výživu seniorům, aby si do jogurtů dávali buď levné otruby nebo psylium, případně jemně působící, i když dražší, rozpustnou vlákninu z rostliny guar.

V lékárnách se navíc začala prodávat i takzvaná synbiotika (např. Bio pron9, Lepicol, Synnbio, Del -pha rmea Terrapin Probio, Hero Baby Lactum, Probian Mimi aj.). Vedle probiotických kultur obsahují i prebiotika, tedy zase vlákninu. Zlepšuje účinky probiotik. Je jejich živnou půdou.

Dostatečně silný kalibr

Prevencí proti zmíněným potížím jsou populární jogurty a nedoceněné zakysané mléčné nápoje. Stejně jako kvalitní potravinové doplňky, které bývají silnějším kalibrem. Měly by však mít dostatečnou koncentraci probiotických kultur (108 a 109 probiotických bakterií v jednom mililitru). Možné je také užívat speciální kapsle, které se rozpustí až na začátku tenkého střeva, takže agresívní trávicí šťávy poškodí jen minimum bakterií.

Další možností je originální patent českých vědců, kteří obalili probiotické bakterie fosfodolipidy. Jde o látku tělu vlastní, která se také rozpustí až v tenkém střevě (výrobek Nutra Bona symba doplněný beta glukany).

Problém vegetariánství

Některé starší ženy podléhají módě vegetariánství. Chtějí se lépe cítit a zároveň zhubnout. I tady platí, že jednostranněji zaměřená dieta zvyšuje riziko dysmikrobie.

Starší lidé však potřebují víc než ti mladší udržet nejen správné složení bakterií v trávicím traktu, ale také hmotu svých svalů. Jinak jim začnou ubývat a nahrazuje je tuk. Méně svalů navíc znamená menší bazální metabolismus, tedy méně kalorií spálených i v klidu. A zase více tuku.

Této spirále mohou senioři čelit aktivním pohybem, třeba svižnými procházkami se psem a kvalitními bílkovinami. Jsou například v mase ryb, kuřat, krůt, králíků, ale také v bílku nebo proteinovém plátku. Obojí pomáhá udržovat svaly v dobrém stavu. Nemluvě o tom, že pestrá strava je základem správné střevní mikroflóry.

Kde vám poradí

Pro spoustu lidí jsou sádlo, máslo stejně jako rostlinný tuk nezdravé. Podle odborníků na výživu je sádlo sporná potravina, zatímco řadu rostlinných tuků a olejů lze lidem naopak doporučit. Víte, že bychom zeleninu neměli spořádat najednou, ale po malých porcích, ke každému jídlu, klidně i vařenou?

A tak bychom mohli pokračovat v rozbíjení falešných mýtů i v rozumných doporučeních. Pokud vás zajímá, jaká probiotika jsou kvalitní a jaká skladba stravy vhodná, zeptejte se nutričních terapeutek (měly by být v každé větší nemocnici). Nebo v poradnách výživy. Anebo na internetu, třeba na www.forsapi.cz, v rubrice Poradna výživy.