"Než lidé popadnout rýč a začnou rýpat záhony, měli by se na to po fyzické stránce připravit," upozorňuje Ian Drysdale z British College of Osteopathic Medicine (BCOM).

Podle něj právě v jarních měsících přichází do ordinací nejvíce lidí se zraněními spojenými se zahrádkařením. Nejčastěji si lidé stěžují na bolesti zad, kloubů nebo natažené vazy. Na zotavení potom potřebují až dva týdny.

Stejné jako u vrcholových sportovců

"Lidé přitom dobře vědí, že vrcholoví sportovci se taky jen tak bez přípravy nevrhají do velkého finále. Zahrádkáři se zřejmě právem nepovažují za vrcholové sportovce, ale měli by udělat to samé co oni - neměli by přecházet přímo z nicnedělání do namáhavé činnosti," řekl Drysdale.

Dále uvedl, že lidé na sebe zapomínají a po dlouhodobém klidu v zimních měsících se příliš rychle hrnou do práce. Zapomínají, že jejich tělo vyžaduje stejně jako zahrada jemný přístup a je třeba ho nejprve rozcvičit.

Základní rady, jak předejít bolestem a zraněním při zahradničení, zní: kleknout si, kdykoli je to možné, nedělat hodiny a hodiny stále stejné pohyby, jako je třeba rýpání záhonů, ale střídat různé práce. Doporučuje se také před prací na zahradě jemně protáhnout svaly, opatrně se zvedat a přestat dělat, když se ozve bolest. Nepracovat zpočátku více než dvě hodiny denně.