Vyrazily v neděli v podvečer, do plaveckém areálu. Zaplavaly si, popovídaly a vysaunovaly se. Nejpříjemnější byly chvíle v odpočívárně, po třetím, závěrečném zchlazení. Takhle uvolněná se necítila už roky.

Uvědomila si, v jakém nesmyslném napětí žije. Hlavně v posledních měsících. Vlastně to nebyl žádný život. Jen dřina, neustálé řešení nějakých problémů a stres. Teď si dopřávala báječnou relaxaci, klížily se jí oči a šlo na ni spaní. Uvítala kamarádčin odvoz autem domů. Prohodila pár vět s dcerou a usnula snad ještě dřív, než dopadla do postele.

Spala až do rána. Večer se tedy nestihla nacpat svými obvyklými kalorickými dobrotami. Ráno se probudila vyspaná tak jako už dlouho ne. Navíc s velkou chutí na snídani.

Lépe zvládala stresy

Začala chodit do sauny nejdřív třikrát, pak dvakrát a nakonec jednou týdně. A nechala se kamarádkou zlákat také na čínské cvičení taj či. Díky saunování i cvičení lépe spala, byla odpočatější, klidnější a úspěšněji než dříve se vyhýbala nočním nájezdům na lednici. Ráno se budila nejen svěžejší, ale také s chutí na jídlo. Protože začala vydatně snídat, snáz dodržovala pravidelné rozvržení stravy na malé dávky během celého dne.

Časem si všimla, že zvládá s větším nadhledem problémy a stresy v práci i doma. Dobře se cítila, a dokonce začala hubnout. Nedostala chřipku, rýmu ani kašel.
Pak v knihkupectví objevila knížku MUDr. Antonína Mikoláška Saunováním ke zdraví (nakladatelství ERA). Díky ní zjistila, že všechno, co se změnilo v jejím životě, má svou jasnou logiku.

Blahodárná zátěž

Mikolášek v knize vysvětluje, co se v organismu při saunování děje. Když se nahřejeme a pak v bazénku zchladíme, je to pro tělo stres. Ne psychický, ale fyzický. Je to však stres zvladatelný, který v těle vyvolává pozitivní odezvu.

Ta pomáhá nastolit rovnováhu mezi dvěma základními nervovými systémy našeho organismu: sympatikem a parasympatikem. První hraje klíčovou roli při nabuzení organismu a jeho uvedení do pohotovosti. Druhý naopak při jeho zklidnění.

Častým jevem dnešního života je přehnané dráždění sympatiku a neschopnost stále většího počtu lidí uvolnit se, vypnout, zklidnit. To snadno může vést k nesmyslnému vyčerpávání organismu a k dalším potížím. Saunování, stejně jako cvičení nebo sport, při kterých se člověk dokáže odreagovat a uvolnit, je užitečnou prevencí proti tomuto problému.

Harmonizování sympatiku a parasympatiku však zdaleka není jeho jediným pozitivním efektem. Vyplavují se při něm do organismu také endorfiny, hormony dobré nálady, které přispívají také k tomu, že ustoupí některé naše bolesti.

Zároveň se po něm

  • uvolní celé svalstvo, dýchací cesty a dech se zklidní;
  • klesne krevní tlak, pokud je vysoký, optimalizuje se činnost srdce i cév a sníží hladina krevního cukru, když je zvýšená;
  • sexuální funkce mužů i žen se po něm zlepší;
  • zvýší se také látková výměna, odplaví její zplodiny atd.

To všechno jsou důvody, proč se po sauně cítíme příjemně, uvolněně a dobře po ní spíme. A proč nám může pomoci i v tom, abychom lépe čelili stresům.

Na chřipku i na astma

Saunování zvyšuje počet důležitých buněk naší imunity, které pohlcují viry a bakterie. Ale zvyšuje také hladinu imunoglobulinu A, který mimo jiné zlepšuje obranu proti infekcím typu chřipky nebo angíny přímo na sliznicích horních cest dýchacích. Tento efekt vydrží šest až sedm dní.

Pokud chodíme do sauny jednou týdně, máme větší šanci, že se ubráníme nachlazení, kašli a dalším podobným infekcím.

Astmatikům pomůže saunování uvolnit a pročistit dýchací cesty. Prokazatelně také zlepšuje vitální kapacitu jejich plic a přispívá ke zklidnění organismu. Počet astmatických záchvatů však snižuje i to, že díky posílené imunitě úspěšněji čelí infekcím dýchacích cest.

Proč pít ovocné šťávy

Při saunování vypotíme hodně tekutin. Je proto po něm dobré dostatečně pít. Současně s potem odchází z těla i spousta chloridu sodného, což je příznivý jev. Naše strava obsahuje kvůli častému přesolování příliš mnoho sodíku, který zvyšuje riziko hypertenze nebo zhoršuje stav vysokého krevního tlaku. Současně s ním však tělo ztrácí i dost draslíku, který potřebujeme pro správnou funkci srdce, nervů a svalů.

Víc draslíku bývá v meruňkách a v jiném ovoci, ovocných šťávách nebo kompotech. Proto je vhodné pít po saunování právě tyto šťávy. Další zajímavé informace najdete v knize Saunujeme i děti nebo na internetové adrese: www.bazen-sauna.cz .