Hlavní obsah
Smíšené emoce prožíváme v situacích, kdy se setkáváme s životními dilematy. Patrně nám napovídají, že bychom měli přijít na to, co dál. Foto: Profimedia.cz

Smíšené pocity k životu patří, mohou značit, že by měla přijít změna

Autentické emoce nám často dobře poslouží v rozhodování. Jenže kolikrát v sobě člověk zpracovává pocity naprosto protichůdné, které ho vedou různými směry a v podstatě ho přimějí k přešlapování na místě.

Smíšené emoce prožíváme v situacích, kdy se setkáváme s životními dilematy. Patrně nám napovídají, že bychom měli přijít na to, co dál. Foto: Profimedia.cz
Smíšené pocity k životu patří, mohou značit, že by měla přijít změna

„Jsem za svého muže velmi vděčná, pomáhá mi s domácími pracemi a naslouchá mi, když jsem rozrušená, ale ten jeho klid mě vytáčí,“ uvádí konkrétní příklad protichůdných pocitů své klientky psycholožka Molly Milwoodová. A podobná sdělení slýchá velmi často.

Dalším běžným dilematem jejích klientek je rozpor mezi tím, že by opravdu chtěly trávit více času se svými dětmi, ale zároveň touží být o samotě. „I v mateřství fungují paradoxy. Tentýž človíček, který nám překáží ve svobodě a spontaneitě, nás přiměje vnímat a prožívat přítomné okamžiky. A přestože je rodičovství velmi svazující, dítě může revitalizovat náš život.“

Vyměňte „ale“ za „a“

Jako matky a partnerky mají některé ženy někde uvnitř pocit, že by neměly cítit cokoliv negativního.

„Přichází ke mně zmatené, frustrované a utrápené. Někdy mi říkají, že se nejspíš pomátly, ale já spíš myslím, že se našly,“ popisuje situaci psycholožka, podle které je v pořádku, že si alespoň někdy uvědomíme, že život ani naše vnímání nejsou černobílé.

Obvykle se takovým myšlenkám snažíme vyhnout, protože se přitom cítíme špatně. Čas od času je to ale třeba.

„Lidská mysl je mizerně vybavená na zvládání ambivalence. Nejistotu a nejasnost přímo nesnáší. Kolem nás je neustále tolik podnětů, které nás zahlcují, a naše mozky jsou designované tak, že vše filtrují, redukují a zjednodušují,“ vysvětluje psycholožka s tím, že naši blízcí ani naše pocity k nim nebudou nikdy dokonalé. Pomoci by mohlo zklidnění mysli, které nám umožní pokládat pozitiva a negativa vedle sebe a nestavět je nutně do opozice.

„Vyměňte „ale“ za „a“. Pak se věta: Máme dobré manželství, ale vždycky, když jdeme s partnerem ven, je příliš tichý změní na Máme dobré manželství a…“ V případě fungujících vztahů tak na ně nebudete klást takové nároky. Důležitější je totiž celkový obraz.

„Štěstí a vyšší smysl našeho počínání mezi sebou nemají rovnítko. Podstatnější je, jestli pracujete na dlouhodobém cíli,“ myslí si psycholožka Susan Krauss Whitbourneová.

„Výzkumy ukazují, že my, kteří pečujeme o své blízké a pomáháme, se cítíme celkově spokojeni, bez ohledu na frustrující chvíle,“ dodává.

Hledání smyslu

Smíšené emoce ale mohou být také indikátorem toho, že by měla přijít změna. Dva roky stará studie naznačuje, že nejasnost v tom, co cítíme, nás může popostrčit ke hledání smysluplné budoucnosti.

„Smíšené emoce se zdají být relevantním komponentem při hledání smyslu života,“ tvrdí hlavní autor studie Raul Berrios z univerzity v Santiagu de Chile.

Jeho tým natočil krátké video, jehož účelem bylo vyvolat v čerstvých absolventech univerzity sladkobolné pocity. Na pozadí smutné hudby zněly věty: Budou ti chybět škola a přátelé, ale také se už těšíš na budoucnost a příležitosti, které ti přináší.
Posléze studenti vyplňovali dotazníky. Odpovídali na otázky, které měly zjistit, jak se cítí a jak vidí a hodnotí svoji budoucnost.

Absolventi prožívali směs smutku a štěstí a zároveň měli hodně entuziasmu ohledně svých příštích cílů. Zajímavé bylo, že čím silnější kombinaci entuziasmu a smutku cítili, tím více vnímali potřebu nalezení smyslu plného života. A tým se snažil přijít na to, proč tomu tak je.

Druhá studie pak ukázala, že lidé s nejsilnějšími smíšenými emocemi měli nejméně vyjasněný plán do budoucna, a tím pádem také nejsilnější potřebu najít smysluplnou cestu životem.

„Smíšené emoce prožíváme v situacích, kdy se setkáváme s životními dilematy,“ uzavírá Berrios. Patrně nám napovídají, že bychom měli přijít na to, co dál.

Záchranný kruh

Také nám mohou vyloženě pomoci překonat nelehké období a ztrátu. „Studie naznačují, že existuje souvislost mezi smíšenými emocemi a psychickým zdravím,“ upozorňuje psycholog Shahram Hashmat.

Schopnost pociťovat je nám může velmi pomoci například při ztrátě milovaného člověka. „Platí rčení: Vezmi si se špatným i to dobré. Pokud si po tragické události dovolíme prožívat šťastné vzpomínky, zažijeme zdravější formu truchlení,“ doplňuje Hashmat.

Ke klasickým smíšeným pocitům patří nostalgie, která občas přijde na každého. „Zažíváme potěšení ze vzpomínky a zároveň bolest z toho, že je vše nenávratně pryč.“

Neztraťte se

Podle odborníků je dobré se ve svých emocích vyznat, zvlášť když se zdají komplikované. Je pak snazší odpíchnout se od nich dál a uvědomit si širší obraz.

První pomoc pro případy, že nás emoce pohltí - rady od psycholožky Radky Lojaové
Zastavte se. Zastavit se znamená uvědomit si, co se v nás v daném okamžiku děje a co se děje také okolo nás. Velmi důležité je všimnout si, že emoce obvykle nemají dlouhé trvání. Přijdou a zase odejdou.
Pojmenujte si své pocity. Jakmile si totiž dokážete říct, co vlastně prožíváte, oslabuje se celková emoční nálož, získáte pro sebe trochu času a ještě k tomu si uvědomíte, co dělat dál. Snažte se zaznamenat a pojmenovat jakoukoli emoci, i slabou nebo zdánlivě nedůležitou. Ať už se jedná o pouhý klid, nudu, nebo naopak strach.
Pátrejte po vhodné technice, jak emoce zvládnout. Nyní již víte, jak je zaregistrovat a pojmenovat. Tyto dva kroky jsou samy o sobě mocnými nástroji pro jejich zvládání, ale existuje i řada cvičení, kterými se posunete o krok dál.
Vyhodnocujte a poučte se. Emočně nabité situace, které jste prožili, je potřeba vyhodnocovat. Zamyslete se nad jejich možnými příčinami a vyvoďte nějaké závěry.
Pěstujte psychohygienu. Jde o celý komplex opatření, se kterými by vám mohl pomoci psycholog nebo kouč. Psychohygiena slouží hlavně jako prevence proti pohlcení negativními emocemi. Jejím pravidelným prováděním zvyšujete vlastní sebeuvědomění a zároveň pracujete se svými myšlenkami a emocemi.
yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků