Hlavní obsah
Emoční závislost na partnerovi zhoršuje kvalitu vztahu. Foto: Profimedia.cz

Pět kroků, jak skoncovat se závislostí na partnerovi

Často se stává, že v zamilovanosti ženy příliš podlehnou touze být jen s partnerem, veškerý svůj život začnou podřizovat jen svému protějšku. Místo toho, aby se dál věnovaly svým zájmům, koníčkům či přátelům, téměř otrocky začnou přebírat zájmy a přátele svých mužů. Kvůli tomuto nevinnému počínání ale často dochází k prohlubování emoční závislosti na druhém, což se projeví i na kvalitě samotného vztahu.

Emoční závislost na partnerovi zhoršuje kvalitu vztahu. Foto: Profimedia.cz
Pět kroků, jak skoncovat se závislostí na partnerovi

Vlivem nedostatku svých vlastních zájmů si žena časem přestane věřit a začne se strachovat, že si muž najde jinou. V touze získat ho jen pro sebe pak buď absolutně vše podřídí jemu, čímž nad ní muž získá absolutní moc, anebo jej naopak začne terorizovat svou neustálou kontrolou, nejrůznějšími manipulacemi či citovým vydíráním.

Pět kroků, jak se vymanit ze závislosti na partnerovi

1. Začněte se věnovat sobě – v mnoha nezdravých vztazích ztrácejí jedinci energii tím, že se snaží předělat druhého. Chcete-li se posunout vpřed a svůj vztah skutečně změnit, pak se zaměřte víc na sebe. Začněte se víc věnovat svým myšlenkám, pocitům, touhám a potřebám.

„Přemýšlejte nad svým dosavadním životem, jedině tak pochopíte, co skutečně od vztahu potřebujete,“ radí na svém blogu odbornice na duševní zdraví Janie Lacyová.

2. Naučte se být nezávislá – začněte dělat věci sama, aniž byste se nechala pohltit výčitkami, že nejste poblíž partnera. Jděte sama na kávu, zajděte si sama do kina, začněte cvičit či si najděte nějaký nový koníček.

„Možná to pro vás zprvu bude velmi těžké, trávit čas sama se sebou, ale je to ten nejúčinnější způsob terapie, jak se zbavit závislosti na druhých,“ upozorňuje Lacyová.

3. Nastavte si reálná očekávání – přestaňte od druhého očekávat, že bude zcela naplňovat váš život a bude zdrojem vašeho životního štěstí. I v tomto směru se především zaměřte sama na sebe.

„Dělejte vše pro to, abyste byla spokojena sama se sebou. Velmi záhy zjistíte, že se začnete cítit mnohem lépe a ke svému životnímu štěstí již nebudete potřebovat jen druhé,“ doporučuje odbornice.

4. Zkoušejte si nastavovat hranice – naučte se říkat „ne“ v okamžiku, kdy s danou věcí nesouzníte.

Říkat „ne“ neznamená, že jste sobec a neuctivá. Znamená to pouze to, že se snažíte nalézt svou pohodu a vyhnout se všemu nezdravému.

5. Podívejte se do své minulosti – často se stává, že vzorce našeho chování vycházejí z nějakého traumatu z minulosti. Nahlédněte na své rodinné vztahy, zda se ve vaší minulosti neobjevilo nějaké zanedbávání, zneužívání či jiné traumatické události, které vám mohou znemožňovat, abyste byla spokojena s tím, kdo jste.

Hledat v minulosti může být velmi nepříjemné a bolestivé, ale je to jediný způsob, jak se posunout dál.

Někdy je lepší nebýt na vše sama a raději se obrátit na odborníky, kteří dokážou být v těch nejtěžších okamžicích tím nejlepším průvodcem a oporou.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků