Jihokorejští obchodníci se nechali inspirovat obrovským úspěchem svátku svatého Valentýna v zemi a hledají všemožné způsoby, jak prodat ještě více svého zboží a služeb pod záminkou lásky.

Díky šikovnému marketingu ve společnosti, která se točí kolem byznysu stejně jako kolem lásky a rodiny, jsou nyní každý 14. den v měsíci a několik dalších zvláštních příležitostí věnovány oslavám zamilovaných.

Kupříkladu 14. ledna se v Jižní Koreji slaví Deníčkový den, kdy jsou partneři vyzýváni, aby si kupovali deníky, kalendáře a záznamníky a označovali si v nich dny důležité pro jejich vztah.

Dalším výročím je pochopitelně 14. února, svátek svatého Valentýna, kdy jihokorejské ženy častují své vyvolené čokoládou. Připravena jsou v ten den dokonce i armádní vozidla, aby doručila čokoládové pochoutky od dívek, jejichž chlapci jsou právě na vojně, která je v Jižní Koreji povinná.

Na 14. března připadá Bílý den. Jeho původ je třeba hledat v Japonsku a jihokorejští muži při něm zahrnují ženy sladkostmi a oplácejí tak jejich svatovalentýnské pozornosti.

Nezadaní jedí černé jídlo

Zato Černý den, 14. dubna, je čistě korejský. Tehdy ti, kteří zatím nenašli lásku, demonstrují svou osamělost konzumací černě zbarvených pokrmů. Hlavním chodem dne bývají čínské nudle polité hustou černou omáčkou. Nezadaní studenti na univerzitách si objednávají množství porcí a jedí je společně v naději, že nad miskou nudlí najdou spřízněnou duši.

Patnáctý květen je Žlutý den, nebo také Den růží. Osamělí lidé tentokrát hodují nad kari. Ti, kterým se v tento den poštěstí nalézt lásku, si dávají růže. Na schůzky se obvykle chodí ve žlutém oblečení.

Další svátky připadající na 14. den v měsíci si ještě nenalezly v Jižní Koreji příliš stoupenců. Jedním z nich je 14. srpen, poměrně bizarní Zelený den, kdy by se dvojice měly obléci do zelené barvy a vybaveny levným alkoholem prodávaným v zelených láhvích vyrazit do lesa.

Milenci si kupují sušenky v čokoládě

Oblíbenější je 11. listopad, takzvaný Pepero Day, pojmenovaný po sušence tvaru tužky máčené v čokoládě, kterou si zamilovaní navzájem kupují na důkaz lásky.

Poradce seznamovací kanceláře O Mi-kjong přemíru pozornosti věnované lásce a jejím oslavám kritizuje s poukazem na nezadané, kteří při takových svátcích trpí. Podle něj tyto oslavy navíc vnášejí napětí i do milostných vztahů.

"Nezadaní se v těchto dnech cítí osamělí a nutí se do navazování nových známostí," vysvětlil O Mi-kjong. "Řada párů se zase v těchto dnech hádá, protože se některý z partnerů cítí zraněn, když ten druhý neudělá pro oslavu dané příležitosti dost," dodal.

"Pro mladé lidi musí být strašně těžké udržovat své vztahy s tolika svátky zamilovaných," souhlasila japonská esejistka Joko Tagami, která žije v Soulu. "Svobodné muže to může i odradit od sňatku," řekla.

Kromě uvedených svátků slaví spousta dvojic 100, 200, 300 a 1000 dnů od seznámení či od první schůzky. Při výpočtech těchto výročí se často obracejí na internet, kde zvláštní stránky tuto službu poskytují a před daným výročím posílají upozornění v podobě mailu nebo textové zprávy na mobilní telefon.

Zamilovaní by měli vítat první sníh

Také jihokorejské noviny a společenské časopisy často vyzývají zamilované k oslavám, zvlášť pak pokud jde o První sněhový den. Milenci by totiž měli podle tradice přivítat první sníh zimní sezony romantickou schůzkou. Média tak překypují doporučeními, na jakých místech a při jakých činnostech se v třpytu snášejících se sněhových vloček nejlépe zamilovaným rozbuší srdce.

Vyhlášeným dnem milostných dostaveníček je také Štědrý večer. Restaurace nabízejí drahá vánoční menu a luxusní klenotnictví jsou přeplněna milenci hledajícími hodnotné dary.

Někteří ale na taková povyražení nemají peníze. "Dala jsem svému příteli pěkný dárek krátce poté, co jsme spolu začali chodit, a on očekával stále dražší dary. Musela jsem žádat o peníze rodiče, a nakonec jsme se kvůli tomu rozešli," svěřila se studentka Kim Mi-jon.