Pokud si jedinec uvědomuje, že ho často přepadají žárlivé myšlenky, pak je ve stadiu, kdy může ještě sám mnohé změnit, bez pomoci odborníků. Jakmile se ale dostane do fáze, kdy je doslova a do písmene ovládán chorobnými představami a nikdo mu není schopen vysvětlit, že jsou jeho teorie nesmyslné a neoprávněné, pak se bez pomoci odborníků jednoduše neobejde.

Psychoterapeutka Kathy Morelliová připravila několik rad, jak v sobě potlačit toho žárlivého netvora a celkově změnit pohled na sebe samotného a svět.

1. Zhodnoťte svůj vztah

Každý vztah by měl být postaven na důvěře, respektu a vzájemné lásce dvou jedinců. Jakmile k sobě lidé nejsou upřímní, často přicházejí na řadu pochybnosti a pocity nejistoty.

„Pokud žijete ve vztahu plném nejistot, je jasné, že vás přepadá pocit žárlivosti častěji než ty, kdo jsou po této stránce v klidu. Zůstanete-li v tomto vztahu dlouhodoběji, je možné, že časem žárlivosti zcela propadnete. Proto přemýšlejte, zda je dobré v takovém vztahu zůstávat a riskovat, že takový stav nastane. Není pravda, že žárlivci jsou jen psychicky narušení jedinci. Do tohoto stavu se může dostat úplně každý.”

2. Posuďte sami sebe

Pokud žijete dlouhodobě v pevném vztahu, a přesto vás trápí žárlivost, pak se zaměřte sami na sebe.

Zeptejte se sebe samých:

  • Máte pronikavý pocit prázdnoty nebo nedostatek sebevědomí?
  • Jaký byl váš vztah s rodiči či s těmi, kdo vás v dětství vychovávali? 
  • Panovala doma pohodová, milující, ale také občas atmosféra plná kritiky?
  • Byli vaši rodiče nespolehliví?
  • Vychovávali vás v represivní atmosféře?

Z výzkumů totiž vyplynulo, že pokud jedinci prožívali klidné dětství a rodiče pro ně představovali pocit bezpečí, pak jsou v dospělosti méně žárliví, závislí na druhých, mají větší sebevědomí a netrpí pocity méněcennosti jako ti, kteří takové dětství neprožili.

Pokud tedy své dětství za klidné označit nemůžete, pak je vždy dobré zajít za odborníkem a spolu s ním zapracovat na posílení sebevědomí.

3. Vyhledejte další podporu

Někdy pomůže promluvit si o svých žárlivých pocitech s někým nezaujatým, nejlépe s přítelem. S jeho pomocí lze získat znovu nadhled.

4. Pojmenování situace

Někdy pomůže jen uvědomění si, že se jedná o pocit žárlivosti. Pojmenováním může problém ztratit svou moc.

5. Nechat věci být

Tzv. hodit věci za hlavu sice problém dlouhodobě neřeší, ale v daném okamžiku může pomoci. Jakmile jedince přepadnou tyto negativní emoce, měl by se zhluboka nadechnout a představit si, jak ty emoce proudí jako vítr skrz něj, a to opakovat, dokud se mysl neuvolní.

6. Vzpomenout si na pozitivní vlastnosti

Každý má své silné a slabé stránky. Pokud vnímáme nedostatky druhého, pak bychom si měli vzpomenout na jeho pozitivní stránky a utvořit si harmonii ve vnímání toho druhého jako celku.