Jídlo hraje velmi důležitou roli již při seznamování. První schůzky se obvykle odehrávají právě v restauracích či kavárnách. A souhra při výběru jídla či tekutin může předpovídat, že jste spolu schopni dlouhodobého vztahu. Naopak pokud se nedokážete shodnout již při výběru restaurace a pokrmu, pak těžko budete hledat kompromisy v budoucnosti.

Podle psychologů důležitou roli v harmonii partnerů hrají i společné stravovací návyky. Pokud je například žena makrobiotička a muž naopak vyžaduje klasickou českou kuchyni, pak před nimi stojí skutečně obrovský problém, se kterým se dokážou vypořádat jen velmi tolerantní jedinci. O čemž vypovídá i příběh třicetileté Jiřiny.

"Přestože jsem se nepovažovala za vegetariánku, maso jsem ve svém jídelníčku nevyhledávala. Ve skutečnosti jsem milovala velmi chudá bezmasá jídla, která mi vařila má babička pocházející z velmi chudých poměrů. Můj partner byl pravý opak. Maso musel mít jak k obědu, tak k večeři. Jakmile bylo jídlo bez masa, hned mi to vyčetl. Neuznával ani jídla jako francouzské brambory. Přestože jsme se kvůli jídlu přímo nehádali, ani jsme si ho společně neužívali. Trvalo přes rok, než jsme našli nějaký konsenzus."

Tajemná moc hormonů

Někteří z nás chápou jídlo jako naplnění našich základních potřeb a je jim prakticky jedno, co mají na talíři. Jiní mají zas k jídlu doslova nezdravý až patologický vztah a jídlem nahrazují něco, co jím rozhodně nahradit nelze. Těmto lidem pomůže pouze psycholog a odborník na výživu.

Sami problém jen těžko zvládají. Do poslední skupiny patří tzv. gurmáni, pro něž je jídlo jeden ze zdrojů každodenní radosti a potěchy z něčeho skutečně dobrého. Všichni však mají své nejoblíbenější jídlo, kterého se vzdávají jen velmi těžko. O to hůř nesou, pokud jim tuto jejich lahůdku někdo vyčítá.

Může se tak dít právě u zmíněných makrobiotiků, kteří mohou mít tendence svému protějšku vyčítat propečený steak stejně jako tolik oblíbené hranolky. A naopak partner může makrobiotikovi vyčítat všechny ty kašičky, sóju či bylinky. Podobný problém mohou mít vegetariáni žijící s masožravými jedinci, ale i zastánci zdravé výživy a požitkáři.

Jídlo ovlivňuje tvorbu hormonů, což přímo souvisí s psychikou člověka. Například se stravováním přímo souvisí tvorba uklidňujícího serotoninu, jehož nedostatek vede k menší odolnosti vůči sezónním depresím. Další hormon melatonin zase působí na ospalost. Vylučuje se za tmy, a jeho produkce tak stoupá v ročních obdobích, kdy je méně světla. Hladinu těchto hormonů, lze zmírnit správně zvoleným jídelníčkem.

Správná kombinace může rozkoš z jídla zvýšit

Pokud si dáte porci sacharidů, například těstoviny nebo brambory, pak se zvýší uvolňování serotoninu do krve. Toho samého lze ale dosáhnout i porcí kvalitních bílkovin. Obě tyto živiny přitom musí být v jídelníčku odděleny. Jedině tak zvýšíme hladinu adrenalinu a dalších pozitivních hormonů, díky kterým budeme aktivnější a vlastně i šťastnější.

Podle odborníků k dobré náladě a výkonnosti přispívají v jídelníčku ryby, potraviny bohaté na hořčík a vitamíny skupiny B, tedy mandle, ořechy, sója, rýže atd.

K dobrému fungování mozku a lepšímu zapamatování je pak vhodné konzumovat potraviny obsahující omega 3 nenasycené mastné kyseliny /ryby, rostlinné tuky/ či potraviny bohaté na cholin - celozrnné pečivo, rajčata, květák, pomeranče, banány, brambory a vejce. A pokud se potřebujete před spaním zklidnit, určitě vyzkoušejte vlažné mléko.