Hlavní obsah

Panenka Barbie není jen hračkou, ale i lahůdka pro sběratele

Novinky, das

Šaty jí navrhovali světoví módní návrháři jako Christian Dior, Yves Saint Laurent, Karl Lagerfeld a dalších 67 slavných návrhářů. Panenka Barbie se tak stala módní ikonou a také jednou z nejprodávanějších hraček na světě. Málokdo, ale už ví, že její předchůdkyní byla německá panenka Lili. Barbie má tedy své kořeny ne v USA, ale v Evropě.

Foto: Mattel

Nejdražší Barbie všech dob

Článek

Její skutečná předloha vznikla v padesátých letech v poválečném Německu, kdy začal masově vycházet deník Bild a v něm komiks o mladé a nespoutané slečně Lili.

Komiks o štíhlé volnomyšlenkářce byl natolik populární, že se redaktoři deníku Bild rozhodli vytvořit několik tisíc kusů slečny Lili z plastu. Panenka se tehdy dala koupit pouze v nočních klubech a barech po celém Německu.

A právě v Německu na „hračku pro dospělé“ narazila i Američanka Ruth Handlerová, která tehdy přesvědčila svého manžela a spoluzakladatele firmy Mattel, aby koupil práva na Lili. Tímto krokem začala revoluce v historii hraček.

Barbie za 20 000 korun a dalších 1333 jejích kolegyňVideo: Novinky

Panenka Barbie, (která dostala jméno po dceři paní Ruth), byla představena na Mezinárodním festivalu hraček v New Yorku 9. března 1959 a okamžitě vzbudila obrovskou pozornost, protože byla jiná než ostatní. O rok později společnost Mattel vytvořila panence Barbie partnera Kena, který nesl jméno po synovi paní Ruth.

Kulturní fenomén

Panenka Barbie patří mezi neoddiskutovatelné kulturní fenomény a inspiruje řadu umělců. Vzniklo několik desítek knih, řada filmů a dokonce i výtvarných děl (například od známého zakladatele pop-artu Andyho Warhola).

Foto: TV Minimax

Barbie inspirovala i mnohé umělce

Za 53 let její existence se prodala více než miliarda kusů. A společnost Mattel směle tvrdí, že se každou vteřinu po světě prodají dvě až tři Barbie. Nutno podotknout, že světový prodejní rekord překonala panenka Barbie až s nástupem modelu Totally Hair Barbie s rekordně dlouhými vlasy, kterou společnost vyrobila v roce 1992.

Devětadvaceticentimetrová plastiková panenka věrně zrcadlí módní svět žen a je na ní dobře vidět, jak se Amerika i okolní svět vyvíjely. Na trhu se již objevila Barbie Asiatka, Arabka, Indiánka a dokonce i Barbie Avatarka s modrou kůží, kterou vytvořila francouzská umělkyně Jocelyne Grivaud na barbiemamouse.com

Foto: Mattel

Barbie Avatar

Panenka Barbie není ale jen hračkou pro děti, je to i lahůdka pro sběratele. K padesátiletému výročí nechala společnost Mattel vyrobit vzácný kus, který se vydražil za neuvěřitelných 8,8 miliónu korun.

Panenka přitom není nikterak zvláštní, co ale zvyšuje její cenu je náhrdelník s velkým jasně růžovým diamantem od zlatníka Stefana Canturiho.

Foto: ww.dollsland.eu

Barbie - Marylin Monroe

Sběratelské panenky Barbie jsou vydávány od roku 1980 Barbie Collector Clubem. V současné době se tyto panenky rozdělují do pěti kategorií:

  • Pink Label (počet panenek, které jsou vydávány v této edici, není nijak limitován)
  • Silver Label (panenky v této edici jsou vydávány v maximálním počtu 50 000 kusů pro celý svět)
  • Gold Label (počet vyrobených panenek nepřesahuje 25 000 kusů pro celý svět. V této edici jsou velmi často vydávány panenky, pro které šaty připravují světoznámí návrháři)
  • Platinum Label (panenky z této edice nepřesahují celkový počet 1000 kusů pro celý svět. Vždy se jedná o významné nebo speciální kusy)
  • Black Label (tato edice většinou obsahuje panenky, které jsou vydávány pro zvláštní příležitosti, a není zde udáván celkový počet. U této edice nejde tolik o náklad, v jakém byly panenky vyrobeny, jako spíše o příležitost nebo událost kvůli, které byly vydány. V rámci této edice byla první panenka vydána v roce 2007 a první tváří této edice se stala světoznámá zpěvačka Cher.)
Foto: Mattel

Barbie sběratelská William a Kate

Foto: Minimax

Barbie ve filmu

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám