Hlavní obsah
Jak novoroční předsevzetí opravdu dodržet? Foto: Profimedia.cz

Novoroční předsevzetí: Jak je stanovit a jak je splnit

Leden je často charakterizován jako měsíc nových začátků, nejrůznějších předsevzetí a cílů. Pokud je ale něčím opravdu rekordní, pak je to počtem pokusů zhubnout, skončit s kouřením nebo začít pravidelně sportovat. Jenomže svérázná rozhodnutí nejsou zdaleka vždy úspěšná. Co dělat, aby se nerozplynula stejně rychle jako pára nad hrncem?

Jak novoroční předsevzetí opravdu dodržet? Foto: Profimedia.cz
Novoroční předsevzetí: Jak je stanovit a jak je splnit

K novému roku se už tradičně vážou různá předsevzetí. Podle posledního průzkumu agentury STEM/MARK takto na přelomu loňského roku bilancovala třetina dotázaných. Lidé si od nového roku slibovali lepší postavu, práci, nového partnera a jiná rozhodnutí, přičemž většina z nich vyhořela na nedostatku času, možnostech a samozřejmě také vůli. Ani přehnaná snaha totiž není zárukou úspěchu.

„Za všemi předsevzetími, ať už jsou sebemenší, stojí vždy nějaká vyšší potřeba, vyšší cíl. Shazujeme pět kilo, protože chceme vypadat dobře, chceme být spokojeni sami se sebou, ne proto, aby váha navážila méně. Pokud bychom byli spokojeni s tím, jak vypadáme právě teď a celkově se sebou samým, pravděpodobně bychom se do hubnutí vůbec nepouštěli.

Ukazuje se, že na tyto skutečně důležité cíle, na tyto vyšší potřeby, jako je například sebevědomí, štěstí, pocit bezpečí, úspěchu, nalezení životního partnera a docílit tak spokojenosti sám se sebou, snaha nestačí. Urputné úsilí je totiž často překážkou, která nám dosažení tohoto kýženého stavu znemožňuje,“ vysvětluje konzultant a kouč Filip Lepier.

Přehnaná snaha navíc často může být kontraproduktivní a z původně dobrého záměru se může stát hotové fiasko. Nadměrné úsilí o štěstí vede k vyhýbání se všemu, co by nám mohlo způsobit neštěstí.

Snaha o prokázaní vlastního sebevědomí se až příliš často projevuje jako arogance a z úporného hledání své spřízněné duše a pravé lásky se stanete terčem posměchu a soucitných pohledů. Jak na to, aby se dodržování předsevzetí neminulo účinkem?

Cesta je cíl

Hlavním krokem je odbourat nerealistické cíle a uvědomit si, že i rozhodnutí vydat se po nové cestě může být cílem. Místo urputné touhy dosáhnout výsledků v co nejkratším možném čase se upněte na malé progresy, které vás utvrdí v tom, že jste se vydali správným směrem. Štěstí je zkrátka potřeba jít naproti a zároveň zaměřit svou vůli tím správným směrem. Co to znamená?

„Chcete-li se cítit v bezpečí, je tou správnou cestou naučit se přijímat rizika, ne kupovat bezpečnostní prvky a neustále se ohlížet přes rameno. Chcete-li být úspěšní, přestaňte číst motivační knihy o úspěšných lidech a naučte se raději překonávat překážky.

A konečně, chcete-li najít někoho, s kým hodláte strávit zbytek života a ne někoho, kdo vám pomůže zvládnout samotu, naučte se nejdříve žít sami se sebou. Konkrétně to znamená přestat vysedávat na gauči a projíždět seznamky, ale místo toho se zvednout a jít sportovat, cestovat, naučit se něco nového a při tom poznávat nové lidi,” dodává Lepier.

Aby se předsevzetí nerozplynulo...

Podle psycholožky a psychoterapeutky Alžběty Protivanské neexistuje nic jako úspěšné novoroční předsevzetí. Jediné, co existuje, je úspěšná změna myšlení.

„Všichni máme zkušenost nadšeného rozhodnutí pro velkou změnu. Od zítřka pravidelně běhám, nejím cukr a nestěžuju si. Nicméně tak rychle, jak předsevzetí vzniklo, tak se i vracíme do stejných kolejí. Jestli chceme v životě cokoli jinak, musíme o tom jinak přemýšlet,” říká.

Jaké tři kroky vám pomohou k tomu, aby se vaše předsevzetí nerozplynulo, ale naopak bylo úspěšně splněno?

Zjistěte si všechny informace: Ještě než se pustíte do nového projektu „vylepšení sebe”, zjistěte si úplně všechno, co můžete. Pomůže vám to také v dobrém rozhodnutí, jestli to opravdu je cesta, kterou se chcete vydat. Využijte fakt, že mozek nerozlišuje mezi představou a realitou.

Na opakované myšlenky o cvičení, úspěšné dietě nebo šetření peněz reaguje úplně stejně, jako kdyby se to opravdu dělo. Čím víc se budete zabývat tím, jaké úspěšné cesty vedou k tomu, co si přejete, tím víc bude taková realita pro mozek známější.

První změnu udělejte v prostředí: Mozek dostává většinu svých informací skrze vizuální kanál našima očima. Den za dnem vídá ty samé věci a myslí si o nich ty samé myšlenky. Jestliže si přejete něco jinak, nemůžete každý den hledět na to, že je to stejně. Vezměte běžecké boty a dejte je na viditelné místo v předsíni. Přeskládejte lednici tak, aby byly na dosah vždy zdravé věci.

Poskytněte svému mozku novou výzvu k řešení tím, že se bude setkávat s novými podněty. Už jen tím, že změníte rutinu, začne váš mozek pracovat jinak. Čím více bude nucený nad danou věcí přemýšlet nově, tím spíš vás pustí z toho, čemu říkáme komfortní zóna.

Nafoukněte komfortní zónu: Když se pokusíte ze svých navyklých způsobů myšlení a chování vystoupit příliš prudce, mozek se vyděsí. Pravděpodobně budete mít i nepříjemnou emoční zkušenost a k běhání nebo zdravému vaření se už nevrátíte. Jestli chcete v životě cokoli nového, vneste do něj danou kategorii. Může to být kategorie meditace, cvičení nebo zdravého jídla. Taková kategorie by měla být součástí každého dne, ale nezáleží na tom, jak bude velká.

Může jít o minutu meditace, pět minut cvičení nebo nahrazení jednoho moučníku jablkem. Jen to, co je součástí každého dne, je nakonec součástí života. Na kategoriích je velmi podstatné také to, že se v nich nedá selhat. Jakmile na sebe přestanete vytvářet nároky, že rovnou od začátku musí být meditace na dvacet minut nebo cvičení na hodinu, podstatně se vám uleví. Učíte tak svůj mozek tu nejcennější věc v životě – můžu dokázat cokoli, pro co se rozhodnu.


yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků