Hlavní obsah
Terezie Vodička Kovalová pro Girls Without Clothes Foto: archiv firmy

Místo kolekcí šijí roušky. Čeští návrháři jdou do boje proti koronaviru

Březen měl patřit tradičnímu pražskému týdnu módy. Letos poprvé se ale organizátoři rozhodli na popud vládního nařízení akci zrušit. Móda jde zkrátka stranou a místo probírání současných trendů řešíme, kde sehnat roušky. S jejich šitím se rozhodli pomoci i čeští návrháři a značky.

Terezie Vodička Kovalová pro Girls Without Clothes Foto: archiv firmy
Místo kolekcí šijí roušky. Čeští návrháři jdou do boje proti koronaviru

Kdybyste se před rokem zeptali jakéhokoliv módního návrháře, jaký trend bude dominovat období jaro/léto 2020, asi nikdo by si netipl roušky. Přesto je tomu tak a z roušek se stala nejen nezbytnost, ale také módní záležitost.

Akutní nedostatek těchto zdravotnických pomůcek totiž vzbudil zájem českých módních návrhářů, kteří je šijí ze zbytku látek ze svých kolekcí. Kdo se do iniciativy zapojil?

Návrhářka Josefina Bakošová šije roušky jako dárek pro své zákaznice. Zájem je ale obrovský, a to nejen od známých, ale také lidí ze zahraničí. Sama říká, že roušky, které za den ušije, ještě tentýž den rozdá.

Návrhářka Josefina Bakošová

Foto: archiv návrhářky

Roušky z dílny Josefiny Bakošové

Foto: archiv návrhářky

Stejnou zkušenost mají i ostatní. Například česká návrhářská značka E.daniely šije 350 kusů denně v pěti lidech.

„Hlavní dodávky jsou pro obce ve Středočeském kraji, které je distribuují jednotlivým úředníkům a seniorům, dále nemocnicím a firmám v soukromém sektoru, jež myslí na svoje zaměstnance. Na roušky používáme vysokogramážní 100% bavlnu a netkané textilie SMS,” říká jednatelka firmy Marcela Linhartová Trávníčková.

Roušky z dílny E.daniely

Foto: archiv návrhářky

K velkovýrobě roušek se rozhodla i značka Pietro Filipi.

„Začali jsme šít už toto pondělí, ale protože v Praze nemáme vlastní výrobu, jen vzorkovnu, byla kapacita velmi omezená. Prvních 100 roušek jsme z velké části rozdali našim zaměstnancům, aby mohli pokračovat ve výrobě dalších,” říká Michal Mička, majitel Pietro Filipi.

Od příštího pondělí se připojí další její výroby v České a Slovenské republice a produkce tak stoupne na 5 tisíc roušek denně. Společnost je bude přes různá sdružení distribuovat do domovů důchodců a také do obchodních řetězců.

„Aktuálně máme od různých organizací poptáno kolem 50 tisíc roušek a další rychle přibývají. Kromě domovů důchodců jsou to obchodní řetězce, spolky nebo třeba Nadační fond nezávislé žurnalistiky, kam už první várka odešla,” říká Mička.

Pietro šije roušky

Foto: archiv firmy

K iniciativě se připojila i mladá česká značka streetwearového oblečení. Šicí dílna na chvíli odložila šití spodního prádla a pohodlných šatů a proměnila se ve výrobnu improvizovaných bavlněných roušek.

Část se rozhodla věnovat potřebným a část dala k prodeji. Ta však zmizela během 3 minut. S osvětou jim pomáhá i mladá violoncellistka Terezie Vodička Kovalová, která se snaží upozornit na fakt, že nosit roušku je opravdu nutné a není na tom nic špatného. Naopak!

„Prodej je bez zisku. Roušky prodáváme přibližně za dvojnásobek naší výrobní ceny. Jednu pošleme zákazníkům a jednu dáme třeba do nemocnic. Máme pozastavenou výrobu oblečení. Roušky budeme v následujících dnech průběžně naskladňovat. První várka se vyprodala za 3 minuty,“ říká Martin Feix, zakladatel značky Girls Without Clothes.

Terezie Vodička Kovalová pro Girls Without Clothes

Foto: archiv firmy

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků