"Nosí se velké kameny, masivní a velmi nápadné, v různých barvách od fialové, medové nebo šedé zasazené třeba jen do stříbrného hladkého kovu," říká módní návrhářka Jaroslava Sedláčková. Tyto detaily podle ní využívají ve svých nejnovějších kolekcích přední světové módní domy jako Dior, Christian Lacroix, Valentino nebo návrhář Jean Paul Gaultier.

Z barev korálkových doplňků se letos preferuje zlatá, fialková, zelenkavá, žlutá či medová. Tvary zdobení jsou nejrůznější. Může to být ovál, trojúhelník nebo kroucené vzory. Módní jsou také zlaté šňůry ve stylu ruských vojenských uniforem pošité masivními, dobře broušenými kameny. Novým doplňkem jsou také brože se zvířecími motivy. Velmi populární je například brož ve tvaru hada.

Poslední trend ovšem podle designérů není o tom, že by celé šaty byly korálkové. "Odvíjí se to od jedné masivní výšivky, která je nosným prvkem celého modelu. Doplnit ho pak může třeba jen lehounký šifon," vysvětlila Sedláčková. Výrazné korálkové zdobení nemusí přitom být jen na prsou, ale třeba i na hlavici rukávu. "Je to pak nosný prvek modelu," uvedla.

Velký návrat korálků se ovšem netýká jen oblečení. Výšivky z drobných kamínků zdobí boty, kabelky, pásky nebo také brýle. Netradičně se také používají na zdobení džínových kalhot, kabátů nebo bund. "Tento trend se vrací zhruba do 40. let. Dnes ale přichází móda 'od prsou dolů puštěná'. Je hodně ženská a něžná," říká Sedláčková.

Prim má stále sklo

I když se na korálkové zdobení používají nejrůznější materiály včetně plastu, prim podle Sedláčkové má sklo. "Dá se nejlépe vybrousit. Hodně záleží na tom, jaký má kámen lom a co na něm udělá světlo. Takzvané ohňovky přebírají barvu podkladu a s modelem to udělá divy," uvedla tvůrkyně.

Současný módní vzhled je prakticky nemyslitelný bez jedné nebo několika řád korálků nejrůznějších tvarů a velikostí. Na rozdíl od minulých let ovšem dnešní styl nepředepisuje šňůru kulatých perel kolem krku. Nosí se hranaté, špičaté, prokládané mincemi, kůží nebo dřevem. Hlavní je rozmanitost a individuální přístup.