Ať už je však řeč o zelených řapících, nebo o bulvách s bílou dužinou, vždy jde o zdravou zeleninu s mnoha pozitivními přínosy pro lidský organismus.

Celer je dokonce tak zdravý, že ho většina renomovaných odborníků z oblasti výživy zařazuje do nejzdravější desítky všech potravin.

V čem nám pomůže

Řapíky a listy celeru nabízejí vitamín A, kořeny jsou bohatým zdrojem vitamínů B1, B2, B6 a C, dále draslíku, kyseliny listové, hořčíku, vápníku, železa, fosforu, sodíku a mnoha aminokyselin.

Tato miříkovitá zelenina má protizánětlivé účinky, pomáhá mimo jiné likvidovat záněty v trávicím traktu. Je důležitým zdrojem antioxidantů.

Prospívá cévám, snižuje cholesterol a podporuje práci žlučníku, zbavuje tělo škodlivin, pomáhá při zácpě.

Jak je to se zdravotními přínosy celerové šťávy

Šťáva z celeru chrání ledviny i žlučník před tvorbou kamenů. A co teprve energetická hodnota! Bulvový má 156 kJ, řapíkatý dokonce ještě méně. Ideální do diety! Pozor ale na možné alergizující působení.

A jak je to s pověstnými afrodiziakálními účinky této potraviny? Určité látky údajně regulují hladinu hormonů u žen i u mužů, zvyšují plodnost, posilují sexuální apetenci.

Některé zdroje uvádějí na prvním místě hormon androsteron, který přitahuje ženy k mužům. Ale to platí jenom při pravidelné konzumaci, jeden řapík za měsíc z nikoho ještě sexuálního přeborníka neudělal.

Chroupejte řapíky

Stonky jsou nejzdravější syrové. Zkuste jimi nahradit třeba brambůrky, které pojídáte večer u televize.

Výborně se uplatní v salátech, jako svěží příloha k masu nebo nakrájené na závěr do vývaru namísto petrželky.

Bulvy používáme samozřejmě do vývarů i zahuštěných polévek, také do omáček či mas tažených na víně, jako jsou líčka či kohout na víně.

Výborné jsou i celerové chipsy a celer nakládaný ve sladkokyselém nálevu.

V syrovém stavu jsme na bulvový celer zvyklí méně, ale stojí za to vyzkoušet některé recepty, i zasyrova chutná báječně. Obě části můžete spojit v celerové krémové polévce.

SALÁT S TUŇÁKEM

Nastrouhejte bulvu spolu s mrkví na jemném struhadle, poté promíchejte s konzervou tuňáka, jogurtem a majonézou.

Dochuťte solí, cukrem a citronem, můžete přidat i cibulku.

SALÁT S ŘEDKVÍ

Nakrájené řapíky promíchejte s nastrouhanou ředkví, ledovým salátem a kousky grapefruitu, ochuťte balzamikovým krémem.

KRÉMOVÁ POLÉVKA

Na orestované cibulce opečte kousky bulvy, zalijte kuřecím vývarem a uvařte doměkka. Poté polévku rozmixujte na krém, zjemněte smetanou a bohatě posypejte nakrájenými řapíky.

Pak choi, čekanka, fenykl aneb Vyzkoušejte méně známé saláty

JEDLÁ OZDOBA STOLU

Řapíky celeru zbavte tuhých vláken. Mrkev, salátovou okurku a bílou ředkev nakrájejte na dlouhé hranolky. Vše naaranžujte do vinných sklenek jako květiny. Podávejte s jogurtovými dipy (jogurt promíchejte s tvarohem, ochuťte česnekem nebo koprem, jindy gorgonzolou).

ZAHÁNĚČ VLČÍHO HLADU

Do misky nakrájejte řapíky celeru, mrkev, salátovou okurku, přidejte ředkvičky.

Stačí jen posolit a zobat místo chipsů nebo ve chvílích, kdy máte sto chutí porušit redukční dietu.

KUSKUS S KUŘECÍM

Kuskus nechte nabobtnat v horké vodě, poté ho promíchejte s orestovanými kuřecími prsy a nakrájeným řapíkatým celerem.

Dochuťte sójovou omáčkou a špetkou mletého římského kmínu. (Můžete použít i zbytek pečeného kuřete.)