„Mít obchůdek na internetu jsem chtěla již dlouho. Trvalo však, než přišel nápad na ten správný výrobek a chuť vše zrealizovat. Nápad dorazil před sedmi lety, když jsem studovala ve Skotsku, v Glasgowě,“ svěřila se mladá žena.

Na tamní univerzitě ji totiž uchvátily studentky, které nosily jednoduché šaty, svetříky a halenky, na nichž měly snímatelné límečky.

Posedlost po límečcích

„Když jsem pak přijela domů do Příboru, tak jsem chtěla po mamince, aby mi něco takového ušila. Je velmi šikovná, chtěla studovat i oděvní návrhářství. Tento obor však otevírali jen v sudé roky, a ona se zrovna hlásila na střední školu v lichý. Takže nakonec vystudovala strojní obor, ale láska k šití a navrhování střihů jí zůstala dodnes. Jenže tehdy mě s mou žádostí odmítla, že nemá čas,“ vzpomíná Zdeňka Bizoňová Veličková.

Maminka jí tehdy řekla, ať si nastavitelný límeček prostě koupí. Jenže v tom byl kámen úrazu. Po prohledání českého internetu totiž Zdeňka zjistila, že nastavitelný límeček se prostě u nás sehnat nedá. „Ha, díra na trhu, pomyslela jsem si a začala jsem spřádat plány, jak to vše rozjet,“ směje se mladá učitelka, která je nyní na mateřské dovolené.

Zdeňka Bizoňová Veličková

Zdeňka Bizoňová Veličková

FOTO: archív Zdeňky Bizoňové Veličkové

Nejdříve však musela přemluvit maminku, což se povedlo až na rodinném výletě do Londýna.

„Na každém rohu jsem jí ukazovala Angličanky a říkala: ‚Hele, dívej, ta má taky límeček, fakt se to tady hodně nosí!‘ Přemlouvala jsem ji tak dlouho, až konečně podlehla a domluvily jsme se na ušití prvního prototypu nastavitelného dámského límečku,“ přiznává. Po límečcích firma začala šít dámské kravaty, pánské motýlky a nakonec i šle a manžetové knoflíčky.

Název podle francouzského románu

„Zkrátka šijeme látkové doplňky pro všechny. Veškeré naše zboží pak prodáváme na nezávislých fashion marketech po celém Česku a na Fler.cz. Svůj rodinný internetový obchůdek jsme nazvali U Štěstí dam. Shodou okolností jsem totiž zrovna v té době četla stejnojmennou knihu od francouzského spisovatele Émila Zoly. V ní je to název obchodního domu z konce 19. století. A atmosféra toho obchůdku na mě neuvěřitelně zapůsobila,“ usmála se podnikatelka.

Veškeré výrobky obchůdku U Štěstí dam šije šikovná maminka Alena.

Veškeré výrobky obchůdku U Štěstí dam šije šikovná maminka Alena.

FOTO: archív Zdeňky Bizoňové Veličkové

Podle ní je v této práci nejnáročnější sladit vše dohromady. „Jsme opravdovou rodinnou firmou. Já objednávám materiály, komunikuji se zákazníky, odesílám zásilky a vedu účetnictví. Moje maminka Alenka navrhuje a šije naprostou většinu výrobků a můj manžel Dan všechny výrobky fotí, stará se o internetový obchůdek a o naši webovou stránku. Nejsložitější je právě tohle vše skloubit dohromady,“ upozorňuje.

„A souběžně zvládat i rodinný život. Je pravda, že co jsem na rodičovské dovolené s naší malou Alžbětkou, tak se situace trochu zlepšila, protože mám víc času.“

Svatební zakázky ji dojímají

Tou největší odměnou jsou pro všechny spokojení zákazníci. A že na ně opravdu mají zatím štěstí. Někteří totiž za nimi i chodí, přestože nemají kamenný obchod.

„Nebo nám píší, že Zolův román U Štěstí dam také četli, a to díky nám. Mezi našimi zákazníky je spousta zajímavých lidí a každý je jiný. Límečky, dámské kravaty, motýlky a šle z jejich podstaty nenosí nudní lidé,“ usmívá se podnikavá pedagožka a popisuje, jak ji „berou“ svatební zakázky. „Překvapilo mě, jak mě dojme to, že má ženich na sobě naše šle a motýlka.“

Zákazníci je ale prý také dokážou pěkně překvapit. „Třeba zrovna teď vyrábíme jedné paní šle a motýlka s přesně stejným motivem, který má na svatebním oznámení. Také nás občas překvapí boty, které nám dorazí. Tedy jen jedna bota – klienti totiž chtějí s její barvou doladit i kožená poutka u šlí. Ale nejvíce se nasmějeme při komolení našeho jména – lidé si myslí, že se jmenujeme U Šesti dam, a když nás vidí na stánku prodávat, ptají se, kde jsou další čtyři. Nebo se ptají: ‚No, a vy jste přímo ze Štětí?‘“ směje se Zdeňka Bizoňová Veličková, která už přemýšlí nad budoucností.

Manžel Dan se stará o focení a propagaci výrobků na internetu.

Manžel Dan se stará o focení a propagaci výrobků na internetu.

FOTO: archív Zdeňky Bizoňové Veličkové

„Plánů máme opravdu hodně. Chceme dál pracovat na naší prezentaci, ať už internetové, nebo naživo v kamenných obchodech. Uvažujeme ale i o prodeji do zahraničí. Nechybějí nám ani nápady na výrobu dvou nových produktů a plány na vylepšení těch dosavadních.“