Hlavní obsah

Fashion Revolution Day upozorní na drastické podmínky vzniku šatů

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Výročí zřícení textilní továrny u bangladéšské Dháky, při němž před třemi lety zemřelo 1138 lidí, si lidé připomínají kampaní Fashion Revolution. Každoročně vrcholí ve výroční den tragédie 24. dubna. Do kampaně za etický módní průmysl se může zapojit každý. Cílem je masivně projevit nesouhlas s negativními důsledky rychlého módního průmyslu.

Foto: Profimedia.cz

Fashion Revolution Day nabádá veřejnost, aby přemýšlela nad tím, co stojí za výrobou oblečení.

Článek

Do kampaně se může zapojit úplně každý, a to prostřednictvím sociálních sítí. „Stačí se vyfotit v oblečení naruby, snímek umístit na sociální sítě, doplnit značkou výrobku a dotázat se výrobce na původ oblečení," řekla za organizátory kampaně v ČR Olga Vrbíková.

Podle ní i přes zmíněnou tragédii a další neštěstí, která se kvůli šetření na nákladech na výrobu v některých zemích dějí, lidé na Západě dál toto nekvalitní oblečení nakupují a opomíjejí fakt, za jakých podmínek rychlá móda vzniká.

Móda, která promlouvá

Celosvětově je do kampaně zapojeno přes 70 zemí, jejichž ambasadoři upozorňují na problematiku módního průmyslu. V loňském roce se například v Berlíně objevil prodejní automat na trička za dvě eura, jenž vyprávěl příběh lidí, kteří trička vyrobili, a popisoval podmínky, v nichž jsou nuceni pracovat. Lidé pak měli možnost si tričko zakoupit nebo peníze věnovat na revoluci módního průmyslu.

„Trh se dnes soustředí na přání zákazníka. Značky vypracovávají drahé studie, aby zjistily, co si jejich zákazník přeje. Pokud všichni vyjádříme náš zájem o lidi, kteří vyrábějí naše oblečení, dáme najevo, že k tomu nejsme lhostejní, značky budou jednat," přibližuje účel kampaně její hlavní iniciátorka pro Česko a Slovensko Kamila Boudová. Cílem kampaně je transparentní módní průmysl.

Smrt na úkor trendu

Neštěstí, které si v roce 2013 v Bangladéši kromě více než tisícovky mrtvých vyžádalo také přes 2000 zraněných, ukázalo, v jak otřesných bezpečnostních a pracovních podmínkách v bangladéšských textilkách lidé pracují, a to ještě za mizerné mzdy.

Bangladéš je po Číně druhým největším světovým vývozcem oděvů. Textilní průmysl představuje 80 procent bangladéšského exportu a zaměstnává více než 40 procent obyvatel v práceschopném věku.

Požáry v dílnách jsou v zemi poměrně časté a téměř vždy si vyžádají oběti. Podle místních odborníků navíc hrozí zřícení téměř dvěma třetinám textilních továren v Bangladéši.

Návrháři na Kolbence

Pokud vás zajímá móda, ale i novinky od českých a slovenských návrhářů, neměla by vám uniknout akce v Pragovce na Kolbence.

V termínu 22.–24. 4. si v rámci Prague Fashion Marketu budete moci prohlédnout nejen návrhářské kolekce, ale i designovou práci studentů středních škol.

Akci bude doprovázet hudební produkce, módní přehlídky, ale i výběrové stánky s občerstvením.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám