Ve světě je žádána mladičká žena vypadající jako opuštěné dítě. Modelka Danijela ze Srbska, která se v únoru účastnila londýnského týdne módy, si už ve svých 20 letech připadá stará. "Na newyorských přehlídkách byly holky mezi 14 a 15," vysvětluje.

Všichni zákazníci chtějí hubené mladé dívky. Říkají, že chtějí zdravé, ale ve skutečnosti chtějí jen vychrtlé," říká. Vše podle The Times nasvědčuje tomu, že v profesi modelky nikdy nemůžete být příliš hubená nebo příliš mladá.

V Česku však prý návrháři tímto směrem nejdou. "Hledají ´vyšlapané´, hotové ženské, o kterých vědí, že jim dobře předvedou model. Agentury ze zahraniční ale požadují patnáctiletá a šestnáctiletá děvčata. I mladší tam pracují, ovšem načerno," vysvětluje ředitelka agentury Czechoslovak Models Milada Karasová.

Podle britského listu je ve světě ovšem právě teď módní vzhled chvějící se naivky přímo ze školy, vyčouhlé a nedovyvinuté. Je to údajně dáno tím, že každý chce objevit novou tvář. "Chcete se prosadit s něčím čerstvým, ne s modelkou, která už dělala milión jiných zakázek," říká stylista, který nechce být jmenován.

Módní návrháři mají více komerčních motivů k najímání těchto "panenských" dívek: kromě starého přesvědčení, že šaty visí lépe na hubených lidech, chtějí podle britského listu v zásadě zpeněžit také nevinnost modelek. 

Nejvíce frčí blondýnky se světlou pletí

Britský list zároveň tvrdí, že v módě jsou mladé dívky s blond vlasy, světlou pletí a východoevropskými rysy. Někteří tomu dokonce říkají árijský trend, uvedl. Připomněl nedávný výpad americké topmodelky Naomi Campbellové, podle níž je módní průmysl nyní rasističtější než kdy předtím.

Upřednostňování nezralých dětských modelek škodí především jim samým, soudí britský list. Ale ani módnímu průmyslu nejde k duhu. Snad ještě tak značkám zaměřeným na mladé, jako je Miu Miu. "Je ale těžké prodat sexy značky nebo sofistikované kreace jako dělají Halston nebo Donna Karan, když používáte vyzáblé modelky," upozorňuje módní expertka Claudia Croftová. "To jsou děti, které se navlékají do ženských šatů, a to značce nepomůže. Potřebujete něco onačejšího, na čem by šaty vypadaly náležitě," dodává."

Ani v módní fotografii není v poslední době mnoho života," říká fotograf pracující pro Vogue, The New York Times a Style. Aby modelka mohla něco předvést u fotografa, měla by už mít prožitý kus života i pár lásek, míní. "Je nudné, když jen předvádíte vizi podle parametrů," říká jiný fotograf.