Hlavní obsah
Každá hodina strávená u obrazovky vezme dítěti max. 3-8 minut spánku v noci. Foto: Profimedia.cz

Množství času stráveného před obrazovkou neovlivňuje délku spánku u dětí

Přestože předchozí výzkumy tvrdily, že délka času strávená před obrazovkou nejrůznějších zařízení má vliv na to, že děti méně spí a jejich organismus nemá dostatek času na odpočinek a regeneraci, odborníci z britského Oxfordu s nimi nesouhlasí. Podle jejich zjištění se jedná jen o minimální časové ztráty.

Každá hodina strávená u obrazovky vezme dítěti max. 3-8 minut spánku v noci. Foto: Profimedia.cz
Množství času stráveného před obrazovkou neovlivňuje délku spánku u dětí

Britští vědci analyzovali data rozsáhlé americké studie z roku 2016, v níž 50 000 rodičů ze všech států USA odpovídalo na otázky týkající se jejich domácností, včetně denních zvyků jejich dětí ve věkové skupině 6 měsíců až 17 let.

Rodiče museli odpovědět na následující otázky:

  • Kolik času jejich děti tráví u počítačů, s mobily, herními konzolemi s vlastní obrazovkou a jinými elektronickými zařízeními?
  • Kolik času děti tráví sledováním televizní obrazovky, jak filmů, tak při hraní her na herních konzolích?

Z těchto odpovědí přitom jednoznačně vyplynulo, že děti, jež u obrazovek netrávily téměř žádný čas, spaly jen o pár minut déle než ty, které trávily u obrazovek nejvíc času.

Například mladiství, kteří byli tzv. technologicky nepolíbení a tedy netrávili během dne před obrazovkou žádný čas, spali celkem 8 hodin a 51 minut, zatímco jedinci, kteří trávili před obrazovkou téměř osm hodin denně, spali osm hodin a 21 minut.

Podle studie zveřejněné v časopise Journal of Pediatrics každá hodina strávená u obrazovky tak dítěti maximálně vzala 3-8 minut spánku v noci.

Vědci jsou si sice vědomi, že ani jejich studie není dokonalá, jelikož se opírá o odpovědi rodičů a tedy ne samotných dětí, nicméně pracovala s mnohem větším množstvím dat, než tomu bylo u ostatních studií, její vypovídající hodnota je tak mnohem vyšší.

„Bylo by dobré se zaměřit více na vytváření spánkové rutiny u dětí, aby chodily ve stejný čas spát a stejně vstávaly. Jedná se o mnohem účinnější strategii než sledování, kolik času děti tráví u obrazovek,” dodává pro BBC autor oxfordské studie Andrew Przbylski.

Je zapotřebí zohlednit i další faktory

Podle dalšího britského odborníka Rangana Chatterjee je dobře, že se vědci věnují této tematice a zjištění z nové studie kvituje, nicméně doporučuje všem rodičům, aby se i nadále snažili svým dětem vypínat tato zařízení alespoň hodinu před spaním.

Jeho zkušenosti z praxe ukazují, že hledění do obrazovek přístrojů těsně před spaním významně ovlivňuje kvalitu spánku. Stejného názoru je i Americká národní nadace pro spánek, která rodiče varuje před negativními dopady modrého světla, jež tyto obrazovky vyzařují, a které v noci zpožďuje vyplavení hormonu melatoninu do krevního oběhu, kvůli čemuž se zhoršuje kvalita spánku.

„Jedná se o obzvláště velký problém u dospívajících jedinců, jejichž cirkadiánní rytmy (biorytmy způsobující kolísání aktivity a bdělosti) se přirozeně mění a způsobují, že se v noci cítí bdělí. Nedostatečně odpočinuté děti pak mají příznaky podobné lehčímu jet lagu (pásmová nemoc),” píše na svých stránkách zmíněná nadace.

Mnoho velkých technologických firem, včetně společností Apple, Google a Facebook i z těchto důvodů nově umožňuje lidem kontrolovat svou dobu strávenou u obrazovek moderních zařízení.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků