Jakmile žena zjistí, že je těhotná – při plánovaném těhotenství i před otěhotněním – měla by věnovat větší pozornost své životosprávě. V těhotenství se totiž zvyšuje potřeba některých látek, jiné naopak mohou být nebezpečné.

Podle odborníků vyšší příjem vody u těhotných žen pozitivně ovlivňuje plod a jeho porodní hmotnost. Těhotné by měly zvýšit svůj denní příjem vody i kvůli nevolnostem, kterými v prvním trimestru trpí jedna z dvou stovek žen. V důsledku zvracení může dojít k dehydrataci. Ztrátu tekutin je proto nutné hradit dostatečným pitným režimem. Nezapomeňme, že plod tvoří ze 75–90 procent voda.

U těhotných žen se mohou častěji objevit i zdravotní problémy jako zácpa nebo infekce močových cest – i jim lze předcházet pravidelným pitím vody.

Nezapomínat na vitamíny

Pro správný průběh těhotenství jsou důležité také mnohé vitamíny, minerály a stopové prvky. Některé minerály a stopové prvky lze efektivně doplňovat i minerální vodou, kde jsou přítomny ve formě iontů, některé jsou takto pro tělo nejlépe vstřebatelné.

Doktorka Darja Štundlová, která se zabývá stravováním v těhotenství, uvádí ty nejdůležitější:

Vápník je nutný pro tvorbu kostí a zubů plodu a zároveň pro udržení dobrého stavu kostí a zubů matky, mírní těhotenské křeče nohou a působí preventivně proti vysokému krevnímu tlaku.

Doporučená denní dávka v těhotenství je nejméně 700–1200 miligramů. Dostatečný příjem vápníku výrazně snižuje rizika těhotenských komplikací včetně předčasného porodu, zvýšená potřeba v těhotenství je kompenzována zvýšeným vstřebáváním z potravy v tomto období.

Jód je součástí hormonů štítné žlázy nutných pro správný tělesný a duševní vývoj dítěte. Optimální denní příjem pro dospělého člověka je 150 mikrogramů, u těhotných se doporučuje denní dávka kolem 220 mikrogramů.

Nedostatek jódu v těhotenství vede k poruše nejen tělesného, ale především duševního vývoje plodu s pozdějším snížením intelektu. Nejtěžší formou postižení je tzv. kretenismus, který se v Česku již nevyskytuje, ale vzhledem k nedostatku jódu v našem prostředí jsou časté jiné, mírnější následky. Nejcitlivější je na nedostatečný přívod jódu právě plod, a to již od počátečních fází těhotenství, proto by měl být jeho dostatečný přívod zajištěn již před početím a pokračovat i v těhotenství.

Železo je nezbytné k tvorbě červeného krevního barviva, které zajišťuje důležitou funkci červených krvinek – dodávání kyslíku tkáním. V těhotenství se denní potřeba železa zvyšuje nad 20 mg, někdy je nutné doplňování tabletami, často u vícečetných těhotenství. Chudokrevnost se projevuje snížením obranyschopnosti, únavou, závratěmi a bušením srdce, může být také spojena s vyšším rizikem předčasného porodu a nízké porodní hmotnosti dítěte.

Hořčík je další prvek, jehož potřeba je v těhotenství zvýšena, doporučená denní dávka je kolem 400 mg. Nedostatek může vést vedle mírných svalových křečí lýtek také k předčasným děložním stahům a porodům.

Zinek je důležitý pro správný vývoj pohlavních orgánů a mozku dítěte, nedostatek může způsobit neplodnost. Doporučená denní dávka je kolem 10 mg.

Co pít a co ne

Pro pravidelný pitný režim jsou, podle doktorky Darji Štundlové, vhodné nápoje:

  • ovocné a zeleninové šťávy 
  • stoprocentní neslazené džusy ředěné vodou
  • kvalitní pramenité neperlivé vody
  • některé nízce a středně mineralizované přírodní minerální vody

Naopak nevhodné jsou nápoje s chininem (tonik) a také některé bylinkové čaje, proto vždy pečlivě čtěte údaje na etiketě výrobku a v příbalovém letáku nebo se poraďte s lékařem. Těhotné ženy by měly omezit nápoje s obsahem kofeinu, jako je káva, silný čaj, kolové nápoje a čokoláda, protože kofein prostupuje placentární bariérou a dostává se do krve plodu.

V těhotenství se navíc zpomaluje až čtyřikrát jeho odbourávání, takže koluje v krvi mnoho hodin, může snižovat průtok krve placentou a tím přívod živin k plodu, zrychlovat jeho srdeční činnost a také může omezit využití železa a vápníku z potravy. Jeden šálek kávy denně ale neuškodí.

Těhotná žena by měla také omezit nápoje příliš sladké nebo s umělými sladidly – tedy různé limonády, doslazované džusy a nektary, ledové čaje, kolové a energetické nápoje.

Alkohol rozhodně ne

Naprosto nevhodná je pak konzumace alkoholu. Nejvyšší riziko přináší v prvním trimestru těhotenství. Proto by se ho těhotné rozhodně měly v tomto období vyvarovat.

Dlouhodobá pravidelná konzumace alkoholu během těhotenství vede k většímu počtu samovolných potratů a porodů dětí s nízkou porodní hmotností a k vývojovým vadám dítěte, které se souhrnně nazývají fetální alkoholový syndrom, děti mohou mít nižší intelekt a poruchy chování.

Některé minerály a stopové prvky lze efektivně doplňovat minerální vodou

Pokud těhotná žena trpí nevolnostmi a zvracením, její tělo nepřichází jen o vodu, ale i o cenné minerály. Je proto vhodné, aby pila přírodní minerální vodu, která pomáhá doplnit nejen ztracené tekutiny, ale i potřebné minerály a stopové prvky.

Těhotným ženám je doporučováno vypít alespoň 10 až 12 sklenic tekutin denně, zvláště pokud zvyšují příjem vlákniny ve stravě. Pokud se pohybují ve vyšších teplotách nebo se potí více, než je běžné, je doporučeno vypít i větší množství minerální vody, která doplní i potřebné minerály, vyplavované z těla nadměrným pocením.