Čtení pohádek je vhodné hned z několika důvodů. Prohlubuje se vzájemný vztah mezi dítětem a rodiči, dítě navíc díky předčítání různorodých příběhů získává nejen jazykový přehled, ale také prohlubuje svou fantazii a představivost.

I přes všechna tato pozitiva ale obliba předčítání pohádek mezi českými rodiči klesá. A nemalý vliv na tom mají i moderní technologie. Pro mnohé rodiče je jednoduše pohodlnější pustit dítěti pohádku na DVD, případně na tabletu.

Upadající četnost předčítání pohádek potvrzují i výsledky průzkumu, který si zadal výrobce sirupů Jupí. Výzkum provedla agentura Ipsos mezi 160 respondenty ve věku 18-65 let. Podle něj pouhá třetina rodičů čte dětem pohádky každý den. Dalších 30 % rodičů pak jednou, maximálně dvakrát týdně. Osm procent dospělých pak dětem nečte vůbec.

„Rodičovské předčítání pohádek a příběhů je jedním z pilířů emočního, morálního a myšlenkového vývoje dítěte. Přirozeně stimuluje jazyk dítěte - rozšiřuje se jeho slovní zásoba, myšlenkové obzory, představivost, trénuje soustředění a schopnost naslouchat druhým,“ popisuje význam předčítání psycholožka Jana Klinderová Píchová.

České děti a pohádky 

I když už rodiče stojí o to přečíst své ratolesti sem tam nějakou tu pohádku, nemusí se to setkat se stejnou odezvou i u dětí. Podle průzkumu totiž celá třetina dnešních dětí o čtení pohádek vůbec nestojí.

Podle vysvětlení rodičů je důvod jednoduchý. I jejich děti vidí snadnější přístup v tom, pustit si pohádku večer třeba na DVD.

Důležité tak podle psycholožky je, aby rodiče šli dětem příkladem. Aby vedli své potomky k tomu, že čtení není ničím špatným. Je dobré inspirovat je třeba tím, že čtením mohou zahnat dlouhou chvíli například při nemoci, případně při cestě do školy autobusem. Čím dříve si dítě navykne na čtení pohádek, tím lépe.