Zdravé těhotenství je tak rádcem pro úspěšné otěhotnění, těhotenství, porod i šestinedělí. Její autorky v publikaci nabourávají nejrůznější tabu a dopodrobna se věnují zdravé výživě, vaření, ale i zdravému cvičení nejen v období těhotenství, ale zejména při jeho plánování a také po porodu.

Cvičení má vliv na plodnost i průběh těhotenství

Před 25 lety nebylo cvičení v těhotenství pokládáno za významné. "Cvičení se v souvislosti s těhotenstvím začalo zmiňovat až po revoluci a to s metodou paní Mojžíšové. Bohužel i v dnešní době je v této oblasti informovanost nízká a hlavně, co lékař, to jiný názor. Někteří lékaři ještě dnes nepovažují cvičení v těhotenství za přínosné a důležité. V současnosti trpí každá třetí těhotná žena nejrůznějšími problémy, které končí rizikovým těhotenstvím a zákazem pohybu. Já si myslím, že je to naopak. Pohyb pod vedením zkušeného fyzioterapeuta průběh těhotenství zlepší a omezí možné problémy," říká jedna z autorek knihy Mgr. Kamila Vorlová, která již 20 let cvičí se ženami, které mají problém otěhotnět.

Cvičení může výrazně ovlivňovat i plodnost ženy. "Plodnost výrazně posiluje propracovaný systém cvičení, který se snaží vrátit tělo ke své přirozenosti. Dojde ke srovnání kostí a kloubů, k posílení ochablých svalů a k protažení těch zkrácených. Svaly se cvičením prokysličí a zlepší se jejich aktivita. Celkově se změní postavení těla a zvláště pro těhotenství důležité postavení pánve," upozorňuje Vorlová a dodává:

"Cvičení pomáhá otěhotnět ženě přirozeně, ale pomáhá i zvýšit úspěšnost umělého oplodnění. Měla jsem v péči ženy od 25 let do 42 let a všechny nakonec otěhotněly. Někdy se to povedlo pouhý měsíc po začátku cvičení, nejdéle se to povedlo přirozenou cestou do roka."

FOTO: Babyonline.cz

U stravy je důležitá pestrost

Naše strava by měla být pestrá složením, výběrem potravin, volbou technologické úpravy i chutí. To je cesta k vyváženosti stravy.

"Těhotenství je doprovázeno nejen změnou chutí, ale i těhotenskými nevolnostmi. A právě tady může být zapečený toust z bílého pečiva s tvarohovou náplní doplněný např. lesním ovocem lepší variantou než celozrnné pečivo, jež může být pro žaludek příliš těžce stravitelné," vysvětluje autorka výživové části, nutriční terapeutka Mgr. Jana Eliášová.

Mnoho lékařů radí ženám vyřadit z jídelníčku zcela luštěniny a to především z důvodu nadýmání.  "Z praxe vím, že tento problém se nemusí týkat všech žen. Tudíž by bylo opravdu nesprávné je z jídelníčku vyloučit paušálně. Jsou totiž zdrojem polysacharidů, kvalitních bílkovin, vlákniny, některých vitamínů a minerálních látek. Nadýmavost luštěnin lze ovlivnit jejich přípravou nebo volbou vhodnějšího druhu luštěniny. Mezi ty nenadýmavé řadíme například červenou čočku, fazole mungo či fazole adzuki. Pokud připravujeme tradiční luštěniny – před přípravou je namáčíme a pro omezení jejich nadýmavosti následně vodu slijeme a vaříme ve vodě nové. Ze stejného důvodu využíváme hojně zelené natě, popřípadě luštěninu před podáváním prolisujeme," radí Eliášová.

Ani vynechávání živočišné stravy se nemusí v těhotenství vyplácet. "Vyloučením živočišných potravin je nutné poskládat stravu tak, aby obsahovala v dostatečném množství všechny nezbytné živiny. Jedná se především o bílkoviny, vápník, železo a vitamín B12. Což není vůbec jednoduché. Snad jen dobře vedená semivegetariánská dieta by mohla být jednou z možností," dodává Eliášová.

Ženy by měly upřednostňovat tepelně upravovanou stravu a to především při přípravě masa, vajec a nepasterizovaného mléka. Při úpravě čerstvého ovoce a zeleniny je pak nutné vše řádně omývat a nezapomínat přitom i na své ruce. Důvodem je prevence alimentárních nákaz, salmonelózy, infekcí způsobené Escherichia coli a listeriózy.