Rozsáhlý průzkum Mladé hlasy (Young Voices) provedený na reprezentativním vzorku více jak 400 dětí a mládeže ve věku 9 až 17 let se věnoval tématům štěstí, neštěstí, škola, vztahy v rodině, zkušenosti s drogami a alkoholem nebo názorům na další vývoj v zemi.

Podle výzkumu hlavní důvody dětí pro pocity štěstí jsou úspěch (47 %), kamarádi (45 %), rodina a volný čas (41 %). Nešťastné se cítí být hlavně z důvodu problémů ve škole, nebo když se jim nedaří (41 %), největším zdrojem starostí dětí v ČR jsou pak problémy v rodině (60 %).

Co se týče budoucnosti panuje mezi dnešními dětmi optimismus. 59 % dětí si myslí, že jejich život v ČR bude lepší nebo dokonce mnohem lepší než život jejich rodičů. Jediné obavy panují ze špatného životního prostředí a vysoké kriminality.

Většina dětí má s rodiči pěkný vztah

Za hlavní hodnoty předávané v rodině považují děti morální vlastnosti, odpovědnost a toleranci. Plně spokojena se svým rodinným zázemím je téměř třetina dětí, jež by navíc ve svých domácnostech nic neměnily. Přesto až u 63 % dětí se v rodině občas vyskytuje násilné nebo agresivní chování (většinou křik a hádky) a dokonce u 13 % fyzické násilí.

Od posledního průzkumu z roku 2001 vzrostl počet dětí, které uvedly, že mají kamarády nebo známé s návykem na drogy (2001: 7 %, nyní 13 % dětí). 78 % dětí uvedlo, že jejich kamarádi či známí již vyzkoušeli cigarety, a 61 % zná někoho z vrstevníků, kdo pravidelně kouří. Dvě třetiny dětí uvedly, že jejich kamarádi zkusili alkohol a 22 % dětí má kamarády nebo známé s návykem na alkohol.

Součástí výzkumu sledování televize i používání mobilu

Televizi vlastní 99 % domácností dětí, 45 % dětí má svoji vlastní televizi. Více jak 60 % dětí může během víkendů televizi sledovat, jak dlouho chce, u 41 % dětí je tento přístup rodičů obvyklý i ve všedních dnech. Více než polovinu dětí (59 %) rodiče nijak neomezují při výběru programů.

Vlastní mobilní telefon má 90 % dětí a mladých lidí. Nejčastěji používaným operátorem je T – Mobile (41 %), následuje Telefónica O2 (31 %) a Vodafone (25 %).