Pražské základní školy mají přitom široké spektrum nabídky – cizí jazyky, přírodní vědy, výpočetní techniku, jiné mají sportovní, hudební nebo výtvarné zaměření.

Vidět souvislosti, samostatně myslet

Mnohé školy pak zavedly moderní formy výuky, které odstartovaly průkopníci už v polovině 90. let minulého století. Jednou z prvních v metropoli byla ZŠ Londýnská v Praze 2. Takové školy motivují děti, aby znalosti uměly v životě použít, viděly je v souvislostech a uměly samostatně přemýšlet.

Pedagogové mají individuální přístup k dětem, dávají jim více volnosti a povzbuzují talenty jednotlivých žáků. Rodiče mají o takové školy velký zájem, ne na všechny se ale dostane. Proto někteří přihlašují dítě do více škol.

„K loňskému zápisu do prvních tříd přišlo v našem obvodě přes 700 dětí, z toho polovina jich dnes chodí do školy mimo svou spádovou oblast. To je důkaz, že rodiče pro své děti začali školy pečlivě vybírat podle specializací škol, školních i mimoškolních nabídek s ohledem na zájmy svého dítěte,“ říká vedoucí odboru školství v Praze 6 Jan Holický.

Pro orientaci rodičů připravil na internetu podrobné hodnocení základních, ale i mateřských škol s jejich specializací a informaci o mimoškolních aktivitách dostupné na adrese www.praha6.cz/evaluace_skol.html

Sídlit na okraji není handicap

Velký zájem ale je i o školy na okraji Prahy. Například ZŠ Satalice v Praze 9 musí odmítat prvňáčky už čtvrtým rokem. „Chceme utvářet školu, do které chodí děti rády. Hodně se jim věnujeme, ale také toho od nich hodně vyžadujeme.

Dopřáváme dětem volnost, ale ne zbytečně moc,“ říká ředitelka Zdislava Nováková. Některé školy jsou známé tím, že pořádají celopražské soutěže, například ZŠ Kuncova v Praze 13 matematickou soutěž Mladý Pythagoras, pověstná je i aktivitami v oblasti hudby a divadla. ZŠ Bronzová je oblíbená kvůli rozšířené výuce jazyků a pořádá populární celopražskou soutěž pro děti se zájmem o angličtinu a pěveckou soutěž English Song.

Škola podporuje individualitu

„Každá škola je něčím specifická a části rodičů vyhovuje a jiným ne. Důvody mohou souviset i s docházkovou vzdáleností,“ říká mluvčí Prahy 4 Markéta Aulová. Velký přetlak byl v tomto obvodě letos na základní jazykové škole Horáčkova, kam se přihlásilo 130 dětí, na základě testů jich bylo přijato do dvou tříd jen 48.
„Počet prvňáčků přihlášených v jednotlivých školách nutně nekopíruje kvalitu jednotlivých institucí, spíše celkovou kapacitu školy a skladbu populace v dané oblasti.

Základní školy v Praze 7 v současnosti prvňáčky neodmítají, neboť nejsou plně obsazeny,“ uvedl mluvčí Prahy 7 Martin Vokuš. V Praze 13 je největší zájem o Fakultní základní školu Chlupova. „Jde o menší školu s pouze prvním stupněm, je přístupná všem inovacím. Byla zařazena mezi pilotní školy v ČR, které v předstihu před ostatními tvořily a ověřovaly vlastní vzdělávací program. Je v kontaktu s pedagogy ze zemí EU,“ uvedl mluvčí Prahy 13 Samuel Truschka.