"Posměšky, že ženy neumí držet volant nebo zabrzdit, jsou v současné době nemístné. Žena už dávno nepůsobí jako 'záložní řidičák'. Na silnicích jsou samy za sebe, nikoli jako náhradní řidič," domnívá se dopravní psycholožka Vlasta Rehnová.

Moderní ženy podle ní už ani příliš nestojí o to, aby se jim muži na vozovce "dvořili". "Zbavují se iluzí, že muži jsou gentlemani. Nechtějí však ani, aby se k nim muži chovali jinak," řekla Rehnová.

Roztěkanost, nedostatek sebevědomí a pocit strachu podle odbornice mnohdy odlišuje způsob řízení žen od mužů.

Ženy mají větší úctu k životu

"Ženy se trochu víc bojí. Méně se těší, že někam pojedou, že se dostanou do složitého provozu. Hůře snášejí výjimečnosti na silnici. Jízdu vnímají jako nutnost a jsou rády, když se v pořádku vrátí," vypočítává odbornice specifika "ženského" řízení.

Strachu se řidička podle ní může zbavit díky povzbuzování nebo pochvale. "To žena hodně potřebuje. Musí se v provozu také 'otužovat'. Když ale zjistí, že to nezvládá, pak je lepší nejezdit," radí.

Podle Rehnové ženám příliš nevadí, když jezdí pomaleji. "Úcta k životu je u žen vyšší. Nehraje tam takovou roli adrenalin. Víc prožívají pocit ohrožení. Jsou také velmi citlivé na svou první nehodu," tvrdí psycholožka.

Ženy způsobují méně nehod

Podle průzkumu serveru zenaaauto.cz se české ženy, které tvoří přes 40 procent držitelů řidičských průkazů, podílejí na celkovém počtu nehod 16 procenty. Způsobují méně závažné havárie než muži. Například letos zavinily pouze devět procent nehod se smrtelným zraněním. Nejčastějším prohřeškem žen řidiček je pak nedání přednosti v jízdě.

"Přestože samy se snaží jezdit bezpečně, když si kupují auto, dbají spíše na design a bezpečnost je až na druhém místě. V ČR se zároveň v poslední době prosazuje tzv. americký model, kdy žena má k dispozici větší auto pro rozvoz dětí a nákupy, zatímco muž se spokojí i s menším vozem. Spíše než motorická zdatnost vozu pak ženu zajímá počet airbagů," říká Karolína Topolová ze společnosti AAA.