Hlavní obsah

Nechali nás stát na letištní ploše, řekl tlumočník, který pracoval pro ČR

Kábul
Aktualizováno

Afghánský tlumočník, který tvrdí, že spolupracoval s českými jednotkami v Afghánistánu, řekl, že se při evakuaci po několikadenních peripetiích dostal s rodinou až na letištní plochu. Před letadlem mu ale bylo sděleno, že odletět nemůže, protože letadlo je plné. Muž to řekl stanici CNN. Nyní čeká na letišti, zda se dostane do jiného letadla. Mluvčí ministerstva obrany Novinkám řekl, že o něčem takovém nemá informace.

Přílet speciálu na pražské KbelyVideo: Aktu.cz

 
Článek

Letadlo, do nějž se měl původně dostat, bylo třetím evakuačním speciálem, který do Kábulu poslalo Česko. V Praze přistál stroj ve středu v noci.

Třiatřicetiletý Rafiulláh, jeho žena a čtyřletý syn čekali před mezinárodním letištěm v afghánské metropoli tři dny, píše server stanice.

Kdykoli prošli kolem bojovníci radikálního hnutí Tálibán, muž si podle svých slov zakryl tvář rouškou. „Tálibové na mě rozzlobeně zírali a vyhrožovali mi, abych odešel... Několikrát mě také kopli,“ popsal televizi a dodal, že noci rodina trávila v úkrytu a čeká na případné další evakuační letadlo.

Podle ministra vnitra Jana Hamáčka ale další evakuační lety nebudou. Do Česka se podle něj podařilo dostat téměř všechny lidi zařazené do evakuačního programu.

Rafiulláh také řekl, že předtím žili v zemi krásný život, vše se ale před několika týdny zhoršilo. Jeho žena pracuje jako učitelka na univerzitě, Tálibán se na ně oba zaměřil. Rozhodli se odejít, jejich syn se prý na novou zemi těší a teď nechápe, co se děje.

Česká armáda při evakuacích z Kábulu používá dva stroje Airbus A319CJ pro přepravu vládních delegací, které jsou odvozené od známého typu A320. CJ označuje, že jde o Corporate Jetliner, tedy o salonní úpravu.
Stroj s imatrikulačním číslem 3085 není čistě salonní, má pouze menší přední salon a zbytek kabiny je v běžné konfiguraci. Stroj může přepravit až 96 cestujících. Má menší dolet než salonní s číslem 2801 se dvěma salony, který může pojmout 44 cestujících. 319CJ má délku 33,84 metru a rozpětí 33,91 metru. Obecně se dolet pohybuje mezi 3700 km a 8890 km. Maximální vzletová hmotnost činí 75 500 kg. Cestovní rychlost se pohybuje mezi 840 až 870 km/h, maximální je pak 925 km/h.

Ve středu se podle něj dostali přes kontrolní stanoviště Tálibánu na letiště. Čeští vojáci je údajně vyzvedli a doprovodili k letadlu, které se chystalo odletět. „A pak nás najednou nechali těsně před letadlem se slovy, že je letoun plný, a neposkytli žádnou informaci o jiném letadle,“ tvrdí Rafiulláh a dodává, že američtí a turečtí vojáci jim poté na letišti nabídli přístřeší, jídlo a vodu.

„Ministerstvo se postaralo o všechny spolupracovníky, kteří byli zařazeni do programu, byli prověřeni screeningovými testy. Ostatní má na starosti ministerstvo zahraničí,“ řekl Novinkám mluvčí ministerstva obrany Jakub Fajnor.

„O všech, tedy i bývalých afghánských spolupracovnících, víme a pracuje se na jejich evakuaci,“ sdělila Novinkám mluvčí ministerstva zahraničí Eva Davidová. Podrobnosti odmítla sdělit s ohledem na citlivost situace a blížící se tiskovou konferenci premiéra a ministrů obrany a zahraničí.

Do Prahy přiletěly v posledních třech dnech tři evakuační speciály, které z Kábulu přivezly celkem 195 lidí.

V Praze přistál třetí evakuační speciál z Afghánistánu

Domácí

Že se na letišti nacházejí další lidé, kteří se do českého letadla nevešli, uvedla i organizace Vlčí máky na svém Facebooku. I ji cituje CNN. Jde o tři rodiny. „Tálibán nově postavil kolem letiště druhou řadu checkpointů, takže se nelze dostat až k bráně, aniž by konkrétní osoby vyzvedli vojáci. Nově jsme zjistili, že před bránou čeká další dlouholetý spolupracovník AČR i s rodinou (děti od 3 do 13 let) a ještě další tlumočník se nachází někde u letiště,“ uvedla skupina Vlčí máky. Žádá o uskutečnění čtvrtého letu.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám