„Není to něco, co může být vyřešeno v několika následujících týdnech,“ řekl bývalý velitel australského letectva Angus Houston, který koordinuje pátrání. Podle něj může hledání „trvat velmi dlouhou dobu“.

Prohledávaná oblast je extrémně rozsáhlá. Poslední vytyčená zabírá 120 000 kilometrů čtverečních, uvedl australský úřad pro námořní bezpečnost AMSA. Prohledávat ji bude deset vojenských letounů, většinou Lockheedů P-3C Orion, ale také dva čínské Iljušiny Il-76 a americký P-8 Poseidon, jedno civilní letadlo a devět lodí.

Člen posádky australského pátracího Lockheedu AP-3C Orion Michael Wright u moderního pátracího elektrooptického zařízení

Člen posádky australského pátracího Lockheedu AP-3C Orion Michael Wright u moderního pátracího elektrooptického zařízení.

FOTO: Reuters

Minulý týden se ale pátralo ve špatné oblasti ležící o tisíc kilometrů jižněji, protože tým vyhodnocující data ze satelitů sítě Inmarsat nespolupracoval s týmem analyzujícím data z radarů. Nevěděl tedy, jak rychle boeing letěl a v jaké výšce, takže nevěděl, že měl větší spotřebu paliva a musel se do moře zřítit dříve, uvedl list Wall Street Journal.

V pátek proto byla narychlo stanovena nová oblast pátrání, ovšem jen na základě dat z malajských radarů a z dat amerického Národního úřadu pro bezpečnost dopravy. Na určení nové oblasti se ale už nepodílel tým z Inmarsatu, i když data od něj byla využita. [celá zpráva]

Je tedy možné, že i současná prohledávaná oblast je stanovena špatně, uvedl list.

 

FOTO: David Ryneš, Yahoo Maps

Bývalý americký velvyslanec v Malajsii James Keith dal najevo obavy, že země nemá ani podmínky pro takovouto koordinaci týmů a řešení katastrofy tohoto druhu.

Záchranáři už ztracený boeing hledali leckde. Nejprve v oblasti Jihočínského moře u Vietnamu, kudy vedla jeho původní trasa. Posléze Malajsie přiznala, že se letadlo vychýlilo z původní trasy, a uvažovalo se, zda letoun neskončil v úžině mezi Malajsií a Indonésií.

Posléze země přiznala, že nemá ani tušení, kde letadlo je, a vyšlo najevo, že může být okruhu tisíců kilometrů. Teprve pořádně prostudované satelitní informace ukázaly, že letadlo se vyskytlo v Indickém oceánu jihozápadně od Austrálie a tam se také přesunulo pátrání.

Chybí trosky

„Co nyní skutečně potřebujeme, je najít trosky letounu. To by změnilo celý průběh pátraní, protože bychom byli schopni použít moderní technologii, která by nám pomohla s pátráním pod vodou,“ řekl australský koordinátor Houston.

Pilot pátracího letounu amerického námořnictva P-8A Poseidon David Mims po návratu z pátracího letu

Pilot pátracího letounu amerického námořnictva P-8A Poseidon David Mims po návratu z pátracího letu.

FOTO: Jason Reed, Reuters

Na australskou loď Ocean Shield už bylo v pondělí naloženo americké vybavení pro pátrání pod vodou. To lze ale použít, až se oblast pátrání zmenší. Zahrnuje dálkově ovládanou miniponorku a detektor vysílače v černé skříňky, který se táhne za lodí. Černá skříňka ale signál vysílá jen třicet dní a 24 z nich už uplynulo. Ocean Shield přitom ale popluje nejméně tři dny, než se dostane do propátrávané oblasti. [celá zpráva]

Japonský P-3C Orion pojíždí před vzletem k pátracímu letu po zmizelém boeingu

Japonský P-3C Orion pojíždí před vzletem k pátracímu letu po zmizelém boeingu

FOTO: Reuters

Posádky letadel v posledních dnech nalezly podezřelé objekty, ale nikdy se nejednalo o trosky. Většinou šlo o náklad spadlý z lodí nebo velké medúzy. V pondělí spatřené čtyři oranžové objekty byly ve skutečnosti jen staré rybářské vybavení.

Podezřelý objekt na hladině Indického oceánu, který spatřila posádka novozélandského P-3C Orionu

Podezřelý objekt na hladině Indického oceánu, který spatřila posádka novozélandského P-3C Orionu.

FOTO: Reuters

Pátrání je také vyčerpávající pro posádky letadel, varoval komodor amerického námořnictva letectva William Marks: „Jste vzrušen, a když se pak ukáže, že je to odpad nebo řasy nebo něco takového, je těžké uvědomit si, že jste nic nenašli.“