Vědci oživili přes 120 tisíc let staré bakterie z ledovců

Právo, Michael Švec

Přes 120 tisíc let staré bakterie objevili vědci v grónských ledovcích. Dosud neznámý druh mikrobů se jim navíc podařilo přivést k životu. Experti se domnívají, že pokud na planetách vznikl život, podobá se těmto primitivním a extrémně malým mikroorganismům.

„Nízká teplota umožňuje zachování bílkovin, nukleových kyselin a celých buněk po milióny let . Studium těchto bakterií může vysvětlit, jakým způsobem mohou buňky přežívat při teplotách okolo minus 56 stupňů, s omezeným přístupem ke kyslíku, nedostatku živin, vysokém tlaku a ve velmi omezeném prostoru,“uvedli ve své stati.

Mikroorganismy, dlouhé všeho všudy 0,9 a široké 0,4 mikrometru, dostaly název Herminiimonas glaciei. Vědcům trvalo sedm měsíců, než je v laboratorních podmínkách při teplotě dvou stupňů přivedly k životu. Další více než čtyři měsíce potřebovaly na to, aby se při teplotě pěti stupňů začaly množit a zakládat malé kolonie. Fialovo-hnědé shluky mikrobů pak už byly rozpoznatelné pouhým okem.

Podle doktorky Jennifer Lovelandové-Curtzeové, která výzkumný tým z Pensylvánské univerzity vedla, právě malé rozměry umožnily bakteriím přežít v extrémních podmínkách tak dlouho. Díky své velikosti se totiž vešly do puklin mezi jednotlivé krystalky ledu vyplněné tenkou vrstvou vody, z níž dokázaly vytěžit alespoň minimum živin.